lördag 24 maj 2014

En god och bördig jord eller övergödda marker ger vackert spetskantade vägrenar i slutet av maj.

Just nu blommar hundkäxen som allra finast och minst ett par veckor tidigare än vanligt. 







































Enligt Linné är växten ett tecken på god och bördig jord.



Vackert är det i vilket fall som helst!

Det är inte bara hundkäxen som är fina just nu. Aklejorna och brunnävorna blommar för fullt och visar sig från sin allra finaste sida. 










































Vet att många tycker att både aklejor och brunnävor är ogräs och väljer bort dem från trädgården trots att båda har fröställningar som är lätta att klippa ner innan fröna mognat. Själv är jag väldigt förtjust i båda men jag är snabb med sekatören för att slippa från allt för många spontansådder. Idag när vi hade besök av Vara Trädgårdsförening var det många av besökarna som precis som jag tycker mycket om brunnävorna. Härligt att inte alla tycker den växten är ett ogräs ;-))

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med alla hundkäx! Aklejor och annat invasivt får gärna sprida sig här hemma, jag tillhör nämlingen den lilla kategorin som till och med gillar kirskål på vissa platser :)
    Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Underbar bild på den gamla uthusväggen! Jaha, jag tillhör dem som har rensat bort brunnävan :) Inte för att den är ful utan för att dess spretiga växtsätt inte passar i mina rabatter:) Vilken tur att vi är olika:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Hundkäks är jättefina, det tycker jag också. De får iofs gärna hålla sig utanför min tomt, men aklejorna däremot, de får sprida sig hur som helst, även i köksträdgårdslandet. Aklejor är nog mina speciella favoriter i alla former och färger.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. Underbara Akleja! Vackra bilder! Själv planterade jag in fler Brun nävor i fjol som ser ut att trivas...och det gör jag med:)
    Önskar dig en fin Mors dag!

    SvaraRadera
  5. Jag har en hel rabatt med nästan bara brunnäva. Underbara tillsammans med rosa tulpaner och allium! Hundkäxen rensar jag bort men aklejorna får hållas.Jag klipper bort de flesta fröställningarna men ibland blir det kvar och nya vänner tittar sen upp på de mest påhittiga ställen.

    SvaraRadera
  6. Här är det också aklejafest nu och brunnävorna flyttar snarare in än ut, men man får ju hålla lite ordning på dem. Gör precis som du och klipper ner så fort de blommat över.

    Fina bilder
    /Anette

    SvaraRadera