fredag 10 januari 2014

Våren var (är) ju nästan här

eller hur?
I alla fall känns det så både hos mig och hos växterna i trädgården. 
Julrosorna har stora knoppar 


och en och annan har även slagit ut sina blommor, 

trollhasseln blommar och snödropparna börjar övergå från spjut till dropptillvaro.

Dessa grävde jag upp idag – det gäller att passa på innan Kung Bore stänger till marken.Enligt väderprognosen skall vintern komma nu under helgen och därför har granen åkt ut. 


Alla höga vinterståndare i rabatterna och klematis som ändå skall klippas ner helt har jämnats med marken (nästan i alla fall). Detta tillsammans med granriset från julgranen, det ris som fanns i krukorna ute och lite fiberduk, hoppas jag skall kunna skydda framförallt julrosor men också de buskpioner, som hunnit skjuta långa skott, mot vinterkylan. 


Hoppas kan man ju alltid men innerst inne tvivlar jag på att några ormbunksblad, floxstjälkar och grankvistar 


kan skydda späda knoppar när temperaturen visar på bortåt tio minusgrader, men just nu lever jag på hoppet. Våren kommer ju alltid ändå.


Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Så mycket vår i dina snödroppar och julrosor. Hoppas hoppas det inte blir föör kallt nu. Det är mycket som är på gång i trädgården, allt går inte att skydda, men det är lite trist på alla rosskott, aklejor och annat som är på gång.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Visst gör den det. Bra med lite skydd inför kylan. För kommer det gör den ändå. Här fick vi snö igår. Det blev verkligen fint mot de gråa och trista.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Antar att även du har fått kyla och kanske snö nu? Här är det 7 grader kallt och snön ligger kvar. Bör nog täcka julrosorna som jag satte ut medan det fortfarande var "vår"?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Riktigt så långt som hos dig har inte vår växtlighet kommit, men jag hade hoppats på tjockare snölager innan kylan. 3cm och minus tio känns inte som någon bra kombo. Jag får nog också gå ut och lägga dit av löv eller ris på sina ställen :)

    SvaraRadera
  5. man blir lite avis!

    SvaraRadera