fredag 4 oktober 2013

Efter vårens frystorka

fanns det inte något liv alls i grenarna, utan jag fick klippa ner hela busken jäms med marken. Då trodde jag rosen var död men i juni satte den fart med växandet och nu blommar den så fint för andra gången. Den har under sommaren vuxit så mycket att den nu är lika stor som den var förra året vid den här tiden.


The Alexandra Rose, en enkelblommande austinros, är just nu nummer 1 bland växterna i trädgården. Nummer 1 är fredagens tema i BloomingFriday och precis som tidigare hittar du fler bidrag hos Hélena med bloggen Bland Rosor och Bladlöss.


Nummer 1 bland sommarblommorna har murbinkan varit och är fortfarande för den blommar för fullt trots frosten. Köpte mina första plantor under en trädgårdsresa till England och då hoppades och trodde jag den skulle vara härdig här i Sverige. Nu när jag ser hur den frösår i plattgångar och rabatter känns det riktigt bra att veta att alla de där plantorna dör under vintern. Har krukat in ett antal som jag hoppas att jag skall lyckas hålla vid liv inomhus tills våren är tillbaka.


Det finns inga växter i trädgården som är så efterlängtade som snödropparna. De är vårens nummer 1.


Redan i januari, om vi inte har någon snö, börjar jag ’önska upp dem’ ur jorden och känslan när jag ser de första gröna spjuten sticka upp är för mig obeskrivlig men ett vårskrik à la Ronja Rövardotter säger lite om hur jag känner det.

Trevlig helg!

20 kommentarer:

  1. Så fin den första bilden med Snödroppe är.Tror inte jag sett just den formen förut.Mycket vacker.
    MVH/Gunsan.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag längtar redan efter de första snödropparna.Härligt att ha något att längta efter!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att se om du får Murbinkan att övervintra! skulle vilja ha sån i trädgården.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Murbinkan är verkligen en fin växt. Har ofta beundrat den, men har den inte själv.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Det er ikke enkelt å finne en nummer en i hagen? Jeg tenker at alle er enere til hver sin tid?! God helg :)

    SvaraRadera
  6. Härligt att rosen tog fart igen. Murbrinka är ny för mig . Låter intressant. Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg.
    Det får mig att längta till våren när du visar snödropparna.

    trevlig Helg

    SvaraRadera
  8. Du har också många ettor på din lyra. Härligt då blir det variation.
    ha en fin helg du har väl ätit en kanelbulle idag hihi.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Jag förstår den känslan, för mig är de första vårblommorna nr ett. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Längesedan jag tittade in hos dig men jag har inte varit någon flitig bloggare i sommar.
    Murbinkan går även under namnet skönbinka. Bra namn eller hur? Jag fick tag på den till slut i år och min blommar också så fint.
    Nu vet jag var den finns och köpa till våren om den inte skulle övervintra.
    Allt gott
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  11. De där enkelblommiga rosorna är så ljuvliga. Min kom aldrig igen efter frystorkan...
    Dina snödroppsvyer på våren måste vara en syn för gudar Birgitta! Tänk att jag ännu inte fått se det. Kanske får jag våldsgästa dig i februari, typ, om det inte är för vintrigt;)))!/Anja

    SvaraRadera
  12. Så härligt att den vackra rosen klarade sig och blommar så fint hos dig nu.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  13. Ja, vilken tur att den inte är härdig när den har spritt sig överallt! Men den är helt underbar...
    Och om bara några månader kommer de första snödropparna ;)

    Ha de gott!

    SvaraRadera
  14. The Alexandra Rose er også blant nr 1-kandidatene hos meg! En praktfull Austin-rose.

    SvaraRadera
  15. Önskar att jag hade plats för The Alexandra Rose, såg den i England och har hört så mycket positivt om den.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Superfina ettor hos dig. Mina rosor har också kommit igen efter vårens trauma. Hoppas att nästa vår blir bättre.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  17. Härlig blomning! Och "ettor"!!!

    SvaraRadera
  18. ja nu börjar man längta efter snödropparna
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  19. På pricken oss 'lätt' gallantofiler emellan.
    Ha en fortsatt skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  20. Åh, vilka fina snödroppar du har. Såklart att dom är ettor, de kommer ju först!
    Ha en skön vecka,
    Carina

    SvaraRadera