torsdag 5 september 2013

En åttaliters bunke

kunde jag plocka full med blommande luktärter idag. 


Det är framförallt för doftens skull som jag odlar luktärter, Lathyrus odoratus. Det finns, tycker jag, ingen annan blomdoft som kan mäta sig med just luktärternas. Den lär vara en blandning av basilika, tagetes, tibast, lavendel, jasmin, honung, rosor, pelargoner, apelsinblommor och magnolia så det kanske inte är så konstigt.


Har aldrig tidigare haft så fina och rikblommande plantor som i år. Är det den varma sommaren det beror på eller kan det vara sorten? Mammoth, tidig, stor och rikblommig står det i Runåbergs katalog och nog stämmer det.


Har vare sig slipat fröna med sandpapper eller nagelfil. Inte heller gjort jack i fröskalet med en kniv. Bara låtit fröna ligga i vatten över natten. Sedan sådde jag många, kanske 12-15 st i varje kruka och satte ut i växthuset. Detta gjorde jag i slutet av april. När plantorna blivit 6-7 cm långa planterade jag om dem. Nu hamnade de två och två i nya krukor. I månadsskiftet maj-juni sattes plantorna ut på friland och under första halvan av juli kunde jag plocka den första utav många, många buketter. Lite vatten ibland och några nävar hönsgödsel har gett god utdelning.


Väl avplockade står blommorna bara 2-3 dagar. Denna gång har jag gjort som en japansk forskare, Kazuo Ichimura, visat kan fördubbla hållbarhetstiden på luktärter i vas. Jag har blandat en lösning av 100 g socker / liter vatten och ställt blommorna i. Vem vet, nu kanske de håller sig fina hela helgen?



15 kommentarer:

  1. WOW vilken underbar bukett! Kan riktigt känna doften ända hit;) Hoppas verkligen att den står över helgen! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Åh så vackert! Vilken bukett, ett helt fång av skönheter.
    Så roligt att de växer så frodigt. Tack för tipset om att få dem att hålla längre, ska nog satsa på luktärter nästa år.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ganske enkelt forrygende smukt!
    Mange tak for kigget :-)
    Kh Mathias

    SvaraRadera
  4. Oj vilka mängder!!!
    Man ser att du pysslat med dom.
    Sådde mina alldeles för sent...
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Underbart :) Ut på torget och sälja...

    SvaraRadera
  6. Det var vackra färger tillsammans! Jättefint både på spaljén och i buketterna.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja her snakker vi duftbombe : ) Ingen sommer uten!

    SvaraRadera
  8. Nu har jag skrivit upp Mammoth på min frölista till nästa år för oj vad den var fin !!
    Vilken lycka att kunna plocka sååå stora buketter att njuta av !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Åh, så underbart att kunna plocka en hel spann full med luktärtor.
    Doften är verkligen himmelsk. Jag har luktärtor precis vid entrén och varje gång man går ut/kommer hem så möts man av den härliga doften.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  10. Åhhh vilken underbar bukett! Jag lyckas aldrig med mina luktärter så jag får njuta av dina istället!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar bukett av glädje...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Oj, så vackra! Inte kan jag trots den varma, sköna sommaren ståta med såna skönheter! Visserligen blommar en kruka med mörkalila, men inta alls så rikligt!
    Håller med om doften, inte mycket kan mätas med den...Möjligen ett fång Gullvivor på våren...Mmm
    Lena

    SvaraRadera
  13. Såå ljuvliga! Vilken rikedom att kunna plocka så stora fång.

    SvaraRadera
  14. Wow! Så enormt vackert med ett stort fång av Luktärtor.
    Kan nästan ana den ljuva doften.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Hejsan!
    Det är säkert denna sommar som gett den här fantastiska blomningen av luktärtorna i år. Mina har också varit makalösa. I förrgård klippte jag dock bort mycket när jag hade missat en massa frökapslar som hade gömt sig lite här och var.
    Vilket bra tips med sockerlösning.När jag klippte bort för en "åttaliters bunke" så slängde jag alla fullt utslagna i skogen...;(..bara för att de håller så kort tid i vas...
    Fantastiskt vackra bilder och din bukett är "gorgeous"! /Anja

    SvaraRadera