onsdag 15 maj 2013

Träd för små trädgårdar.

Inte är det björkar, bokar eller olika former av pil som gäller om man har en liten trädgård för de blir gigantiska både ovan och under jorden. Ofta blir de så stora att de infiltrerar granntomten även om grannen inte gett sitt samtycke. Han/hon har troligen inte ens blivit tillfrågade om vilka träd de vill ha på sin tomt. Vem frågar om lov för att plantera ett litet träd nära tomtgränsen?  

Kommunen ålägger dig att informera dina grannar om du tänker bygga ut huset eller bygga uterum, men om du vill plantera buskar eller träd som blir så stora att de kommer att växa in och ta över delar av din grannes trädgård finns inga som helst informationskrav.


 
Misstänker att det är fler än vi som inte har känt eller känner till sorbussläktet och som inte vet hur många olika rönnar det egentligen finns. Vackra, ganska småvuxna, blommande träd, som passar finfint i vanliga villaträdgårdar.

 
Träd som är snälla mot grannarna och som inte bara bjuder på vacker vårblomning utan som dessutom får vacker höstfärg på bladen och färgsprakande frukter.
Vet inte säkert om det är Sorbus 'Chinese Lace' eller Sorbus gracilis som jag visar på fotografierna men jag tror det är Sorbus 'Chinese Lace'. Läckert brunt utspring på bladen har den i alla fall ;-))

 

5 kommentarer:

  1. Du har rätt! Har inte tänkt så alls...
    Mer små träd vill jag ha på min tomt:)
    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Där har du verkligen en poäng. Vi har en pytteliten trädgård men tack och lov har vi bara en granne och det i söder så våra träd kommer inte att inkräkta vare sig under eller över mark på någon som inte gillar det.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Riktigt läcker rönn!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mycket tänkvärt! Jag har upplevt det, från "fel" sida om häcken så att säga. När jag övertog trädgården i Nöbbele hade två träd växt både in till närmaste grannen och ut på gatan. Inte "snällt". Det blev radikala grepp den första våren och sommaren. Jag kapade friskt och chansade att det skulle hålla, och det gjorde det. Hittill iaf.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Tur att man inte har några grannar!!
    Mariana

    SvaraRadera