fredag 24 augusti 2012

Jätteverbenor och grenaster.


Sensommaren, ’förhösten’ är här och en del träd och buskar börjar redan ändra färg på sina blad.

Skenkamelian har fått ett gulare bladverk och trollhasselns är nästan rödbrunt.
De senaste åren har jag planterat jätteverbenor runt skenkamelian. Tycker det är något alldeles extra med kombinationen av knallröda blad och lila blommor.

 
Ännu är vi inte där, det dröjer nog ytterligare minst en månad men verbenorna svävar högt över de andra växterna i rabatten och runt dem flockas fjärilarna.

 
Förra hösten läste jag om grenaster i Gardens Illustrated och föll pladask för Aster lateriflorus 'Lady in Black' . Köpte tre plantor, det är ju minst tre av samma som man skall ha :-)) Fick lite huvudbry efter inköpet när jag läste om hur stora de kan bli.

 
Just nu är de precis perfekta i storlek, ( du kan se dem bakom skenkamelian och den mörka dagliljan) tänk om man kunde frysa tiden?

Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Så vackra bilder. Underbart ljus. Tanken på att frysa tiden är inte dum:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder...din daglilja är bara såååå läcker...namn ???

    Ha en skön helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Det är en speciell stillsam stämning nu...

    SvaraRadera
  4. Lyckliga dig som vill frysa tiden;)! Det skulle inte jag vilja ha just nu. Om du lyckas med det innebär det för min del att jag inte kommer upp ur sängen;)))!

    Du har lyckats jättebra med jätteverbenabilderna för de är så svåra att fota att jag har inte ens försökt.

    Den vita 'svävaren' som jag nämnde igår men inte kom ihåg namnet på är vit purpurklätt, Lychnis coronaria "Alba". Den är faktiskt också fin men svår att få en bild via kamerakinsen om man inte tar bild på bara en blomma och då går ju hela svävarintrycket förlorat.
    Din 'Lady in Black' måste nog upplevas på plats;))! även om jag anar svarta stjälkar i bilden. /Anja

    SvaraRadera
  5. Nästa år ska jag satsa på Jätteverbena! Både färg och det svävande växtsättet tilltalar mig.

    SvaraRadera
  6. Vackert! Ibland skulle man vilja både kunna frysa tiden - och skynda på den en smula... Men det är väl det som är den stora konsten i trädgården - att ha förmågan att kombinera tålamod med is i magen. Och en bra grävspade...
    Kram Ester

    SvaraRadera
  7. Hej...på din blogg såg jag hosta 'Elvis Lives'. Den har jag inte sett förut. Nu blir det en sådan. Tack

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker daglilja! Frysa tiden - det ville jag göra sådaär kring midsommar... Nu går det bara utför... Ösregn.
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  9. Jätteverbenor gillas skarpt här också! Fast mina har självsått sig i rabatterna och lyckats undgå sniglarnas härjningar, men de lär väl inte hinna blomma den här sommaren. Det blir nog fler nästa år, för de funkar i alla sammanhang, tycker jag.

    SvaraRadera