tisdag 7 augusti 2012

Just nu...

Det räcker med att jag varit borta från trädgården över dagen för att jag när jag väl är hemma igen går en runda i den innan jag går in i huset och så har jag säkert gjort de senaste 20 åren. Kanske beror det på att trädgården är liten och att den där ’rundan’ går relativt fort.
 

Har varit hemifrån ett tag, kom tillbaka igår, så gissa vad jag gjorde under kvällen.


Vad mycket det händer på en knapp vecka. Dagliljorna blommar för fullt. Den här heter 'Sounds of Silence'. 


 Allra bäst tycker jag om de nästan vita, Hemerocallis 'Artic Snow'


 eller dramatiskt mörka, Hemerocallis 'Ed Murray' med regndroppe på linsskyddet.


Rosornas blad är prickiga av svartfläckssjuka och börjar ramla av men blommorna är så fina. 

 
Jätteverbenorna svävar högt och det gör rutorna också.

 
Agaphantusens har ännu inte slagit ut sina knoppar.

Härligt att vara hemma igen.
Allra bäst är det att veta att det jag trodde var livshotande inte är det :-)


12 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att gå "rondan" när man varit borta ett tag. Dagliljorna är så vackra, gillar dem jättemycket!Underbart att det inte var något farligt!!Ha en go vecka!Kram Torprosen

    SvaraRadera
  2. Så vackert!! Din stora rabatt är så ljuvligt fin och färgerna är så vilsamma och harmoniska. Och man ser konturer, det tycker jag är svårt att få till så det inte bara blir en grön massa. Så fina dagliljor och annat. Rosen är underbar, är det möjligen Sweet Haze...
    Får jag fråga vad du har för kamera? Jag har en Panasonic DMCFZ 30, med inbyggd zoom35-420. Har svårt att ta närbilder, de blir suddiga.
    Välkommen hem, så skönt att allt gått bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så skönt att du är hemma igen;) Blev riktigt orolig där ett tag! Nu är det underbart med alla dagliljor men det är synd att regnet förstör så mycket:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. 'Ed Murray' blir nog min favorit. Låter som du fått ett mycket positivt besked, så skönt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅ vad mycket fint jag missat här på din blogg. Hoppas att jag har lite mer tid framöver och surfa runt så jag hänger med lite=). Önskar dig en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  6. Kära Birgitta! Välkommen hem!/...zzz...

    SvaraRadera
  7. Ja, den är viktig den där trädgårdsrundan, som att säga hej till sin trädgård när man varit borta, eller godmorgon på morgnarna. Underbara bilder du bjuder på! Kram Hanna

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig trädgård du har! Trädgårdsrundor går jag dagligen också, gärna både morgon och kväll:-)

    SvaraRadera
  9. Gör precis likadant- tar en trädgårdsrunda det första jag gör när jag återvänt!;-)
    Härliga dagliljor!!! Där blev det fler på min önskelista!;-)
    Hm....Näää.... rosbladen är inte någon vacker syn efter regnen.....
    Men många blommor att glädjas åt ännu, tack och lov!

    SvaraRadera
  10. Den må vara liten, din trädgård men den ser stor ut och är onekligen storartad! Fina liljor!

    SvaraRadera
  11. Vackra Liljor! speciellt den vita!
    Brukar själv ta en kvällsrunda.
    Välkommen hem och
    Hoppas allt är bra.
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Ja du det händer väldigt mycket när man inte är hemma.. i alla fall gräsmatta och ogräs fick du jag se.. nu har jag för all del inte så stort heller o ingen stor gräsmatta så det är snabbt gjort. Dina dagliljor är ju så vackra, vilket påminner mig om att genast ge mig ut o ansa lite på dem.. det har jag glömt sen jag kom hem igår..Visst är det skönt att veta att trädgården står där fast du inte är där.. även om man tror att det ska vara katastrof så klarar det sig ju för det mesta ganska hyfsat.. värre var det med mina blommor inne.. men strunt samma.. ha det gott i sensommaren.. Moa

    SvaraRadera