torsdag 19 juli 2012

Bara föll…

Under trädgårdsresan till Danmark i början på juni föll jag pladask för en honungsdoftande rododendron, rhododendron taliense. Det är inte blommorna som doftar utan bladen. Väl hemma igen ångrade jag mitt köp för jag visste inte var jag skulle plantera den.

 
Nu har den fått en större kruka och står tillsammans med agapanthusen vid uteplatsen. Varma dagar känner jag doften så fort jag öppnar ytterdörren (nu ångrar jag mig inte längre). Många växter klarar inte vintern i kruka men det lär den här göra, i alla fall tror jag det.


Detta låter väl hoppfullt –
’Med rododendron i krukan får man sin önskan om en vackert blommande kruka uppfylld, samtidigt som plantan växer vackert och man får en städsegrön och välformad planta att njuta av under hela året.’ Ur boken Rododendron av Niels Skjøldberg


16 kommentarer:

  1. Ja, ibland blir impulsköpen svåra att hitta plats åt i rabatten då man kommer hem.
    Tur det finns krukor :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. En rhododendron med honungsdoftande blad! Det låter otroligt! Vill ha! Den måste jag kolla upp.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Oj det låter ju underbart med den doften. Här uppe skulle den inte funka , jo kanske om man tog in det i ett kallt rum.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Honungsdoftande blad låter härligt! Hoppas den klarar vintern.

    Fredagshälsning Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag ångrar snarare att jag inte kom iväg på den där resan till Danmark, men det finns väl fler tåg. Häftigt att bladen doftar!

    SvaraRadera
  6. Vad fin verkar, jag förstår verkligen ditt inköp. Jag skulle kunna tänka mig en sådan jag också och jag har plats för den.... :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  7. Låter underbart! Säkert trivs den i kruka och det är ju toppen att kunna ha den nära sin sittplats när den doftar :)

    SvaraRadera
  8. Honungsdoftande låter spännande! Vilken färg har blommorna? Låt mig gissa: honungsgula? ;)
    Soliga hälsningar (!) från Eva Linnea (just nu iaf)

    SvaraRadera
  9. Låter underbart med väldoftande Rhododendronblad! Den ska jag skaffa! Men jag är aningen skeptisk till kruka över vintern, även om du har bättre zon än mig, jag skulle nog rekommendera att hitta en bra plats åt den i jorden för säkerhets skull. Risken är ju annars att den får frostbränna, men du kanske tar in krukan frostfritt? Då fungerar det säkert! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig växt där bladen doftar då gör det ju inget att den inte blommar.
    Impulsköpen kan bli riktigt lyckade också.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Det lät ju underbart med honungsdoft! Måste googlad för att se vilken zon den gillar!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Underbart med dofter i trädgården! Den ser väldigt fin ut! Blommorna kanske är vackra också.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  13. Härligt med en doftande roddis.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  14. Ingen dum ide alls! (Om man är duktig på att komma ihåg att vattna). Tror jag doftade på den där roddisen hos Monne förra året, det kunde jag inte tro innan dess att det fanns dom med doftade blad!
    Hoppas den klarar vintern hos dig, kanske bästa att gräva ner krukan? Måste genast googla på hur blommorna ser ut...
    Ha det!

    SvaraRadera