tisdag 12 juni 2012

I mina drömmars paradis




blommar alltid aklejor i massor.  Den är ju en av jungfru Marias alldeles ’egna’ blommor och därför självskriven i just paradiset.




Egentligen tror jag att det enda paradis jag någonsin får uppleva är det jag skapar själv här och nu med de möjligheter jag har och genom att varje vårvinter så några påsar med aklejafröer får jag under försommaren leva i ett jordiskt paradis i två-tre veckor.



En lite udda akleja, Nora Barlow, är uppkallad efter Charles Darwins sondotter. Hennes mamma, Charles sonhustru, skapade en trädgård som Nora Barlow beskrev som en avbild av pardiset. Själv gjorde hon många egna akleja-korsningar och blev en betydande trädgårdskvinna som levde fram till 1989 – nästan hundra år gammal. Uppgifterna har jag tagit ut Karin Berglunds bok Din Trädgård.




Aklejorna med sina variationer i form och färg är både fascinerande och förförande. 









Ropade i vintras in en del aklejafröer på Tradera men inga av dem har grott. Mina egeninsamlade fröer har visat sig gro mycket bättre än alla de köpta så igår gick jag runt och märkte upp de plantor jag vill samla in fröer från. De omärkta fröställningarna klipper jag bort innan fröerna hinner mogna.



Snart är det stjärnflockorna och pionernas tid – har man trädgård befinner man sig ofta i paradiset :-)


20 kommentarer:

  1. Aklejor är verkligen underbara! Glatt överraskad blir man också när nya färger dyker upp i rabatterna :-)
    Tänk att alla trädgårdsägare/älskare har sitt egna lilla privata paradis, rätt fantastiskt.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  2. Vad många ackelejor du har. Väldigt vackra allihopa. men den blåa med vita kanter var nog min favorit. / Therese

    SvaraRadera
  3. Riktigt paradisiska bilder du visar. Ja trädgårdar är paradiset på jorden - stackars alla de som inte har en...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Aklejor är också en av mina favoriter och i år är de extra fina då de inte blivit angripna av något styggt.

    SvaraRadera
  5. Ja, du, vilken tur att man har ett alldeles eget Paradis! Och det är alldeles VERKLIGT!
    Aklejor är ju alldeles bedårande! Finfina bilder!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Underbart med så mycket aklejor! Jag är tokig i dem:).
    Trädgårdsparadiset kan man inte vara utan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Helt underbara aklejor och fina foton av dem också.

    SvaraRadera
  8. Älskar verkligen aklejor:) De poppar upp lite här och var med sina ibland svulstiga kjolar och ibland med långa, skira älvlika kjolar:) Men var de än poppar upp har de en förmåga att passa in i helheten:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Those are really a beautiful assortment. With all of the variety of Aquilegia that you have. You should have some very pretty ones from seed. Like Blomsterdesign, my favourites are the blue ones with the light edges on the petals.

    As gardeners we can shape our own paradise. However, we we always get a better idea of how we want to reshape and improve our paradise the next year. :)

    SvaraRadera
  10. Aklejorna är så tacksamma att ha i trädgården.De dyker visserligen upp både här och där men det får dom här hos mig.MVH.

    SvaraRadera
  11. Så fint du skriver!!
    Ett paradis...ja du har rätt:)
    Ha en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
  12. Jag blir verkligen tagen av dina underbara bilder på en av mina favoritblommor...=)

    Lev å må i paradiset!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Vaddå 'i mina drömmars paradis'? Du bor ju där redan:)!/Anja

    SvaraRadera
  14. Så fina aklejor, måste också ha. Jag planerar en ny rabatt nu. Aklejor ska definitivt vara med!

    SvaraRadera
  15. Ja, visst är det härligt att man kan skapa sitt eget paradis här på jorden. Och aklejorna är förstås självskrivna så här i försommartid. Deras påhittighet är enorm när det gäller färg, form och självvald placering. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  16. Hej på dej,
    Vilka härliga aklejor och blogg.
    Ha det gott
    Agneta

    SvaraRadera
  17. Härligt med aklejor de är ju riktigt trogna men ibland lite frövilliga och korsar sig lite hur som helst.

    Jag brukar få problem med någon insekt som förstör knopparna så jag får klippa av de innan de blommar.
    Men de tidiga sorterna klarar sig.

    När jag får gå i trädgården och njuta av alla växter och dofter då är jag i paradiset.

    Ha det gott i ditt paradis.
    Gunilla

    SvaraRadera
  18. Vackra bilder och trevligt att du berättar lite bakomliggande fakta.
    Tyvärr har familjeangelägenheter satt stopp för riksmötet för vår del i år. Såg fram mot detta men kan man inte så kan man inte.
    Ha det så kul i helgen
    Karin //

    SvaraRadera
  19. Vilka underbara aklejor du har! JAg har sått de storblommig jag fick av dig, väldigt många grodde! Ska bli så spännande att se hur de blir nästa år. Jag gör ungefär som du, sparar bara fröställningarna av dem som jag vill fröså och se hur de blir - de blandar sig ju alltid men om ena föräldern är tex vit dubbel blir kanske barnet antingen vit eller dubbel, tänker jag... :) Har en Nora Barlow som liknar in, hade glömt att jag sått dem så det var en glad överraskning!

    Kram Birgit

    SvaraRadera