tisdag 22 maj 2012

Äntligen,




ååå vad jag har saknat vårvärmen.
Det var egentligen först när den väl kom som jag förstod hur mycket jag verkligen längtat efter den.
Att leva i nuet blir så mycket lättare när solen strålar och förför från en klarblå och molnfri himmel.
Fast jag inte bloggat på mer än en vecka så har jag varit riktigt flitig med kameran.  Önskar ibland att jag varit minst lika ihärdig med att kassera foton, förpassa dem till papperskorgen, som jag varit med att fota. 




Det kommer inte särskilt många knoppar på blåregnet, bara fem, men förra våren blommade det inte alls och det gjorde inte den fembladiga akebian heller. Nu har den riktigt många grårosa och väldoftande blommor. 



Blomsterkornellen ’Eddie’s White Wonder’ har aldrig blommat så rikligt som i vår


och det har inte den lilla magnolian (Magnolia liliiflora O'Neil x Norman Gould) gjort heller. Visserligen har den bara tre blommor men förra våren fanns bara en. Båda träden planterade vi 2004. Magnolian har stått och stampat betydligt mer än blomsterkornellen.



I förra inlägget skrev jag om rost, rostiga prylar till trädgården. Under veckan som gått har jag särskilt tänkt på växter som jag tycker passar till just rostiga saker och här är favoriterna på en och samma bild.

Själv använder jag nästan inte några sommarblommor alls vare sig i krukor eller rabatter bortsett från vissa ’fådda’ plantor, 




jätteverbenor och pelargoner. Egentligen räknar jag inte pelargoner till sommarblommor. De har ju ett liv även när vintern väl är tillbaka.
I stället för ettåringar använder jag buskar, gräs, perenner och träd i krukorna. Växter som kan stå ute hela året och snällt kommer tillbaka när vintern är över och våren är här igen. 


Gräs tycker jag är bland de allra svåraste växterna att ha inkrukade under den kalla och fuktiga delen av året men Calamagrostis x acutiflora 'Overdam' är ett undantag. Nu har det klarat sin andra vinter i kruka och är riktigt fint där det står. 
Av Helictotrichon sempervirens, silverhavren, har däremot många plantor dött undan under vårvintern. För mycket fukt kanske? Synd för skulle jag bara få välja ett enda gräs skulle det bli just silverhavre.




Luzula sylvatica 'Marginata' är också en riktig snygging. Den har precis blommat över men vad gör det när bladen är så fina :-))). 



Fortfarande, fast trädgården är ’fullplanterad’  kan jag inte låta bli att besöka plantskolorna när det är utförsäljning i oktober – november .  I höstas fastnade jag för en Malus sargentii 'Tina'. Nu blommar den rikligt och förhoppningsvis  kommer det fina frukter när hösten väl är här…

Nog är det just nu gudagott att vara :-)))





14 kommentarer:

  1. Instämmer. Gudagott är det med värmen, ljuset och allt som grönskar, blommar och växer.

    SvaraRadera
  2. Verkligen skönt med sommarvärmen! Man vill inte gå in! Jag har randgräs, iris och hosta i fallfärdiga nätkorgar (skulle behöva plantera om dem nu!). Jag tycker de blir fina, utom irisen som inte får nån riktig livskraft. Den behöver nog mer vatten och näring, kanske. Tack för tipset om overdam, ska nog förnya lite! Annars tyckte jag dina barrträd var riktigt stiliga! Än en gång, tack för att vi fick komma och titta. http://lindastradgard.blogspot.se/2012/05/arets-tradgard-2011.html

    SvaraRadera
  3. Gudagott var ordet! Helt fantastiskt underbart :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så snygg blomsterkornellblomman är, jag tyckte riktigt mycket om den. Vackra rostiga växter, härlig färgskala!!
    Det gräset ska jag hålla utkik efter.
    Mycket vackert hos dig.
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja helt underbart är det nu:) Vårt blåregn kommer att slå blomsterrekord i år ;) ska verkligen bli roligt att se det blomma nu:) Solen och värmen har gjort så att allt fullständigt exploderar i trädgården nu, man får gå sina rundor ofta för det räcker att det gått ett par timmar så har något annat kul slagit ut:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Du har så många fina växter att visa och magnolia får alltid mitt hjärta att ticka lite snabbare.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga växter du har.
    Tur att kameran finns så att jag får njuta av allt fint som växer.
    Värmen har inte riktigt hittat hit ännu.
    Men jag hoppas att den kommer snart.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Har också en del perenner och buskar i krukorna bla Nävor och Lönn och igentligen borde man ha fler så man slipper pyssler med planteringen av sommerblommor.
    Annars är det mest utflyttande krukväxter som pryder trädgården hos mej.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Blomsterkornellen är så näpen och verkligen värd att vänta på för det dröjer rätt så många år innan resultatet kommer. Jag går fortfarande och väntar på min.

    Håll ut för det rostiga - det är snyggt!

    SvaraRadera
  10. Toppen! Bland dina fina bilder hittar jag ett gräs jag fick i fjol utan namn; Luzula sylvatica Marginata. Så poetiskt det låter :)

    SvaraRadera
  11. Härligt hos dig idag.Vackra växter och bilder.
    Önskar så att jag kunde ha en Eddie i min trädgård, men jag tror inte han skulle gilla att bo här i min kalla lerjord.
    Din bild på Luzulagräset är helt underbar! Vilket ljus.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  12. Oi så mye vakkert som blomstrer i din trädgård nå! Jeg er litt avundssjuk på deg som kan ha kornell. :-) De er utrolig vakre planter, men desverre ikke hardføre i min sone :-(
    Den magnoliaen var også veldig vakker! Det er en herlig årstid å gå rundt og stadig oppdage nye ting i hagen, se hva som har klart seg gjennom vinteren og hvordan ting forhåpentlig vokser og blir mer frodig for hvert år!
    Jeg ønsker deg en fortsatt riktig fin og varm dag! :-)
    Stein

    SvaraRadera
  13. You're photos are wonderful - reminds me I need to work a little harder. So many wonderful blossoms this time of year. Almost like we're being rewarded for making it through the winter.

    SvaraRadera
  14. Helt underbart Birgitta!/Anja

    SvaraRadera