onsdag 4 april 2012

Äntligen,




har jag fått den där bakgrunden jag drömt om i flera år.
Nu har vi en vägg, en inramning åt väster, som inte behöver jobbas med särskilt mycket i framtiden. Ingen klippning och ingen ansning. 'Dött' trä håller sig förhoppningsvis på sin plats :-






Visst har det tagit tid – i tre veckor har min händige make hållit på och fortfarande är det många skruvar som skall på plats men planket är ca 25 m långt. Ribborna som är ca 22 x 30 mm har min man själv sågat till från en tryckimpregnerad bräda som  är 22 mm tjock och 95 mm bred. Höjden är ca 160 cm.


 

Såhär såg det ut för drygt en vecka sedan när Charlotte Gad var här. Det är hon som tagit fotot.

’En trädgård måste vara omsluten’

”En plantering, hur vacker den än må vara, är ingen trädgård. En trädgård måste vara inramad, omsluten, annars är den bara ett stycke odlad mark.” ’Orden är Ellen Biddle Shipmans, den amerikanska landskapsarkitekt som var USA:s svar på Gertrude Jekyll och som skapade över 650 trädgårdar under åren 1914-1946.’
’Hur ska en öppen tomt, som gränsar till en annan tomt, kunna skapa sin egen atmosfär? Ögat tar ovillkorligen in grannens öppna gräsmattelandskap eller begonior i plasturnor och kompositionen i de egna, omsorgsfullt färgstämda rabatterna må vara aldrig så genomtänkt – i denna helhet faller den platt.’
Citaten kommer från boken Trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren, en bok jag läst många, många gånger och varmt kan rekommendera.



24 kommentarer:

  1. Så fint det blev!! Hälsa Sune att han har jobbat på fantastiskt- vilket arbete!! Fint foto på dig, Göran trodde att du jobbat med fjärrutlösaren:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt det blev!
    Jag tänker mycket på det där med inramning. Å ena sidan få trädgården att naturligt falla in i omgivningarna. Å andra sidan skapa rumslighet på ett naturligt sätt.
    Ja, det blir en del att tänka på.
    Bra boktips!
    Ha det gott!

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Visst är det så, men det tar tid att få den där ramen. Jag har haft min trädgård i 4 år nu och faktiskt inte rikigt kännt hur den ska ramas in ännu. Kram/fia.

    SvaraRadera
  4. Så skönt kan jag tänka med en harmonisk bakgrund, nått som liksom stoppar trädgården.
    Önskar mig staket överallt men på vårt område ska det vara häck.

    Ha det skönt i påsk!
    Anna

    SvaraRadera
  5. Så snyggt det blev! Vad är det gjort av? Du har så himla fin trädgård!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  6. Oj, så snyggt, och vilket jobb din make utfört! Jättetrevligt. Sånt skulle vi behöva ha runt två sidor av trädgården...Men det blir nog nån form av armeringsmatta på stolpar här.Har vi TÄNKT...sen NÄR eller HUR det ska göras - det står skrivet i stjärnorna! Men det är trevligt med projekt i tankarna också...
    Ha det gott - i lä!
    kram Lena

    SvaraRadera
  7. Det blev så snyggt! Ombonat och personligt.
    Ha det bäst!
    kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Superfin vägg du fick där, härligt med en händig man! Visst vill man ha sin trädgård inhägnad!
    Önskar dig en Skön och Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det staketet var kjempefint! Kan jeg spørre hvor du får kjøpt noe slikt? :-) Jeg skulle gjerne også innramme min trädgård litt mer :-)
    Våren har jo kommet veldig langt hos dere. Det må være topp. Så langt er det nok ikke i min trädgård i Värmland, men været er herlig om dagen. Desverre har vi stadig nattefrost, så det vil nok gå noen uker før mine planter blomstrer like villig som hos deg :-)
    Ønsker deg en riktig fin påske!

    SvaraRadera
  10. Så fint det blev, vilken perfekt bakgrund du fått. Jag är jättenöjd med att ha en trädgård som är helt omsluten.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Åå så fint!! Är det bara ribb eller är det bambu också??
    Ha en underbar påsk!!

    SvaraRadera
  12. Snyggt super snyggt. Vilken händig man du har!
    Bilden på dig är också snygg eller fin kansek är det rätta ordet.
    Hörs och ses
    Annika

    SvaraRadera
  13. Så otroligt vackert Birgitta!Vilken fantastisk bild på dig och dina smä vårälsklingar!/Anja

    SvaraRadera
  14. Håller fullständigt med dig! Så snyggt och praktiskt det blev. Passar så bra som bakgrund till växterna. Önskar dig en skön och varmare påskhelg!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  15. Den som väntar på nåt gott... jättesnyggt! Håller med om den rumsliga trädgården, men inte här på landet där inga grannar finns! Jag vill gärna ha fri utsikt över gärdena. Små rum försöker jag skapa utan att förstöra utsikten. Trädgårdens rum har, tillsammans med Ulla Molins böcker, inspirerat mej mycket!
    Kul att se dej in action, fin bild!

    Glad påsk.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  16. Vilket jobb och så fint det blir.

    Önskar dig en riktigt fin PÅSK
    Gunilla

    SvaraRadera
  17. Mycket snyggt plank/staket!!
    Håller med om att en tomt bör vara inramad men det är ett helsike när man har stor tomt därför ramar jag in mindre rum på tomten.
    Glad Påsk
    Mariana

    SvaraRadera
  18. Vilket fantastiskt bygge och så jättesnyggt det blev. Vilken händig man du har. Och visst ska man ha trädgården inramad. Tänker ofta på hur jag ska rama in även om jag har en liten trädgård.

    En skön påsk önskar jag dig!

    /Anita

    SvaraRadera
  19. Snyggt! Nä, föresten ... ursnyggt! Vilket jobb, och jag förstår att ni är nöjda.
    GLAD PÅSK önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  20. Det blev ett jättefint staket, avskärmning, bakgrund till trädgården. Helt underbart! Roligt att få se, tack.
    Glad påsk!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  21. Jätte snyggt och ombonad! Fint kort på dig påtandes ibland snödropparna:) Ser lite kallt ut. Imorgon hörde jag att det skulle bli snö...hoppas dom har fel!
    Önskar dig en Glad Påsk!

    SvaraRadera
  22. Så skönt att få ett avslut i tomtgränsen, fint blev det ju också! Växterna kommer att göra sig fina där!
    Ha en fin Påsk!

    SvaraRadera
  23. Väldigt snygg "omslutning". Stilren och enkel.
    Glad Påsk!
    Kram Hanna C

    SvaraRadera