tisdag 31 januari 2012

Snön gav tillfällig lindring.



Har man en gång blivit smittad, gravt smittad, drabbas man under tidig vår av minst ett återfall och det varje år. Värst brukar galanthofilin, snödroppssjukan, härja under mars månad men den här milda vintern dök bacillen upp redan tidigt i januari. Insjuknandet har just nu lindrats av snön som kom men den lindringen är bara tillfällig.
När väl snön smält kan man se fram mot 5-6 veckor med hög feber. 
Nog finns det sämre krämpor att drabbas av :-)



Elegant, förtjusande och väldoftande som den är, vårens glädjespridare nr ett, kan jag inte låta bli att undra varför det inte finns plantskolor i Sverige som säljer lökar av de mer udda namnsorterna.



’Karin Bernhard, som var Sveriges första matfotograf och som smakat alla upptänkliga läckerheter, brukar säga att trots allt kan inget mäta sig med ett kokt ägg. Snödropparna är trädgårdens motsvarighet till det kokta ägget.’
Ur Tankar om Trädgården av Lotte Möller.


16 kommentarer:

  1. Haha helt underbara kommentarer kring din "sjukdom" men jag håller med dig det finns tyvärr alldeles för få specialicerade plantskolor i Sverige, vi skulle ha några i stil men J.Peters;) Men med det ökade trädgårdsintresset i vårt land kanske det kan bli på sikt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det kan inte vara lätt att drabbas av den sjukan! som tur var har inte smittan drabbat mej ännu men det gäller att inte komma för nära dom små skönheterna!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. ÅÅ jag förstår att du är hårt drabbad!! Jag längtar till jag också får drabbas av denna bacill:)
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att många, liksom jag, tror att snöroppar är snödroppar och inget annat. Att det finns en massa olika, helt underbara sorter visste inte jag och det är nog en allmän uppfattning. Då köper man inte heller så mycket snödroppar på plantskolorna. Men nu vet jag bättre, mycket tack vare dig och din "sjuka". Kram

    SvaraRadera
  5. Så underbart att hos dig är det snart snödroppar i blom. Hos mig blir det i bästa fall snart snö som droppar...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Härliga snödroppstankar.
    Just nu lider jag med mina snödroppar som hade börjat blomma så fint, men som nu är täckta av ett ganska tunt men hårt packat is/snölager. Och kylan ska tydligen fortsätta. Jag fryser oavsett om jag är ute eller inne och spisarnas eldas glödröda.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  7. Härligt! Första tecknet på att vintern viker undan och våren nalkas....men här hemma lär det dröja ännu ett tag.

    SvaraRadera
  8. Det verkar vara en sådan där lömsk smitta, synintrycksburen. Det är väl bara att blunda som hjälper:)

    SvaraRadera
  9. Snödroppssjukan låter riktigt trevlig, hoppas jag blir smittad, ja jag är nog rätt mottaglig:)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Smittad, kroniskt sjuk i den åkomman!
    Några olika har jag men det finns plats för fler. Säsongens första blommade 15 december, den andra i mellandagarna.
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Hälsosam sjuka.
    Hos mig står de nu med fötterna begravda och huvudet just ovan snön, förtjusande små kämpar som tålmodigt väntar på solen.

    SvaraRadera
  12. mums -visst är de ljuvliga! fast jag har bara två sorter, den "vanliga" och en dubbel, som jag tror heter klosterlilja(?)De trivs dock inte hos mig, här fanns MASSOR, då jag kom till gården...
    Härligt!att se en klunga vita snödroppar.
    kram Lena

    SvaraRadera
  13. Birgitta!

    Låter som en väldigt allvarlig åkomma.Och det mest allvarliga i hela situationen är att du har lite dålig sjukdomsinstinkt - du fattar väl att du bör stanna inne och låsa in datorn så att smittan inte sprider sig hejdlöst bland oskyldiga medborgare...
    Vilken tur att plantskolorna har insett sitt ansvar och inte sprider smittan vidare...;)))!

    /Anja

    SvaraRadera
  14. Sjukdomar brukar man ju sky men just denna skulle jag gärna drabbas av :-)
    Har inte lyckats med snödroppar tidigare när jag försökt med lökar men sen jag fick en tuva av en god vän så har jag också snödroppar i trädgården och vill gärna ha fler!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera