lördag 5 november 2011

Pelargonerna är i säkerhet



och vintern kan komma, som Veronica Wägner skriver i sin bok Älskade Pelargoner.




I går gick skottkärra efter skottkärra från växthuset och till källartrappan. Därifrån fick de bäras, antingen i famnen om de var stora, eller på en bricka om det handlade om mindre krukor, för att komma till övervintringsrummet i källaren.




Nu står de där under belysning och i trygghet från allt vad kyla heter. Riktigt genomvattnade dessutom – de hade fått dåligt med vatten under hela oktober månad.



Alla fula gråmögelblad plockade jag bort innan de fick flytta in men klippt ner dem alla, det har jag inte gjort.





Känner mig lite ambivalent när det gäller hur jag vill att pelargonplantorna skall se ut.
De som stått ute under sommaren klippte jag ner ordentligt, nästan stubbade ( på grund av platsbrist) innan de fick flytta in i växthuset  men de som stått där inne hela sommaren har klarat sig undan från allt vad nerklippning heter. Nu har de långa och lite gängliga grenar som är mer eller mindre bladlösa men i topparna kommer fortfarande knoppar.  Gillar dessa glesa och kala pelargoner mer och mer. Funderar nu på att låta bli att klippa ner dem men hur skall jag kunna stötta alla dessa långa grenar på ett snyggt och praktiskt sätt så att de inte fläks vid minsta beröring eller vindpust (nästa sommar)?
Knubbigt och blomrikt eller gängligt och med färre blommor? Ja det får jag bestämma mig för nu under vintern.

När det gäller en del av vildpelargonerna slipper jag att fatta beslut. De bildar rosetter vid jordytan och blir aldrig höga och rangliga på samma sätt som zonalpelargonerna.


En av dessa ’rosettpelargoner’ blommar fint just nu. Ingen vildpelargon utan en primärhybrid (korsning mellan två olika vildpelargoner). Bladens grågröna färg är så fin mot de mörklila blommorna. Den heter ’Schotti’




En annan ’rosettbildare’ som under eftermiddagen, så fort man kom när bladen, fyllde växthuset med doft, doft av vår, var P. australe. Den är bara ett måste om man tycker om pelargoner, just på grund av bladens väldoft.
Två av plantorna hamnade på komposten.
För ett par år sedan fick många av mina pelargoner rotlöss.  Rätt som det var så bara fanns lössen där.  Nästan alla pelargonerna hade smittats innan jag upptäckte vad som hänt. Varifrån lössen kom vet jag fortfarande inte.
Vattnade med ett pyrexpreparat i omgångar och lyckades få bort lössen i de flesta av krukorna. De plantor som inte blev lusfria slängde jag.



Sedan dess slår jag plantorna ur krukorna flera gånger om året för att inspektera och varje kruka har fått ett eget fat.
Så fort jag ser något misstänkt så åker den plantan till komposten och krukan diskas i riktigt varmt vatten och hamnar sedan i växthuset under vintern så att ev. kvarvarande ägg fryser bort.


23 kommentarer:

  1. Härlig blogg om pelargoner. Jag har ingenstans att förvara mina så surt får jag se på när de fryser sönder där ute. Jag sparar de bästa inne men alla får ju inte plats. Hmm! Kanske borde ha andra blommor men de är ju så fina.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig pelargonsamling du har! Ett "kärt besvär" att kånka krukorna ut och in, eller hur? Men man hoppas ju att man ska få lön för mödan!
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  3. Jag börjar också tycka om gängliga pelargoner. Det är något lantligt över dem som tilltalar mer och mer.
    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera
  4. jag är inte så noga med mina pelargoner,plockar bara in dom och ställer dom i källaren,vattnar lite sen klipper jag ner dom på senvintern och tänder extrabelysningen,de har klarat sej bra i ett par år nu//maggan

    SvaraRadera
  5. Du har då haft ett trevligt slitgöra! Så skönt när det är gjort. För du har ju igen det i vår, när den härliga uppgiften kommer att plocka fram plantorna igen!Du har ju så många o så ovanliga sorter...
    Jag har ju bara de vanliga mårbacka och de andra, som jag köper 5 för 100, så de som sparas (ibland) är bara mårbackorna.Har ingen bra förvaringsplats för dem, så det få bli nya varje vår...
    Inte så kostsamt.
    Ha en trevlig helg!
    Lena

    SvaraRadera
  6. Visste inte om att dom kan få rotlöss! Det blir till att kolla dom lite då och då.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset kring rotlöss. Jag har också varit drabbad och fått slänga men nästa gång, för de kommer ju alltid igen, provar jag din modell.

    SvaraRadera
  8. Det är ett dilemma det där:) Jag har dock till våren på mig innan dess gör jag ingenting med dem förutom att spraya dem med atamonlösning:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Mina pelargoner står kvar i växthuset hela vintern, men jag har, med hjälp av min man, isolerat med frigolit och bubbelplast. Och så har jag givetvis en värmefläkt. Jag har tyvärr ingen källare.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  10. Usch för rotlöss- låter inget vidare. Förutom dem inspirerar du verkligen med ditt inlägg:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  11. Imorgon ska jag ner i min källare där lever de sällare, mina pelargoner och...jag ska kolla så inte lössen finns där.

    SvaraRadera
  12. Härligt inlägg Birgitta!
    Precis samma tankar har jag ang. pelargonerna om de skall vara knubbiga och rikblommande eller glesa och gängliga med ett charmigt växtsätt?. En sådan hade jag klättrande i änglatrumpeten i somras som väckte uppmärksamhet bland besökarna.
    Nu har jag ju aldrig sett hur de växer i Sydafrika (inte hitta en enda bild på SA pelargoner i sina biotoper),deras fädernesland, men själv tänker jag låta någon klättra även fortsättningsvis i änglatrumpeten och göra klätterställningar från naturen typ grenar eller 'kvastar' - åtminstone som jag tänker nu.
    Kan du hitta något sökord i google så att man kan få se tex zonalpelargoners biotoper? /Anja

    SvaraRadera
  13. Iår så har mina pelargonier fått rum i det inglasade uterummet som vi skall ha lite värme i.
    Det känns bra för jag behöver inte klippa ner dem. Det har jag gjort i vanliga fall och ställt dem i ett förråd.Så nu får jag se hur de blir till nästa år.
    Besvärligt med löss det har jag aldrig haft på pelargonierna men på fuxierna kommer de snabbt så dom har jag klippt ner och ställt undan.
    Pelargonierna blommar lite sparsamt nu men är fina ändå.
    Rangliga blir Mårbacka pelargonierna och hur jag än klipper ner dom så växer de långa ändå. Blommar rikligt så det gör inte så mycket.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  14. Skönt att ha ett sånt ställe att placera dom på. Tänk - såna fåglar hade jag också förut. Tyvärr gick en sönder, men den andra står här fortfarande någonstans.
    Ha en fin vecka.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  15. oj du har väntat längre än jag med kånkandet,,men jag gickk här och funderade på om jag burit för tidigt det är ju så varmt,,men det är lugnt då de är inne,,man kan ju bli överaskad i fjor fick jag inte in min pepparmintdoftande pelargon,,så i år var jag tidig.
    rotlöss det låter inte kul, jag brukar ha sådan där gift tabletter i mina undrar om det hjälper mot sådan gynnare med. ha en go vecka rkam Monica

    SvaraRadera
  16. Nästa år måste jag försöka lägga vantarna på några vildpelargoner. De är ju otroligt vackra!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Måste vara skönt att ha fixat pelargonerna. Här står de mitt på köksgolvet och jag undrar var tusan de ska få bo någonstans. Tyvärr ingen jordkällare. Men det brukar på något konstigt sätt få plats ändå. så fin ’Schotti’ är! Man kanske skulle kolla krukorna efter ullöss, har jag inte tänkt på. Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Vad mysigt det ser ut. Fina sorter. Hoppas de klarar vintern också.

    SvaraRadera
  19. Vilket trevligt inlägg, gillar ditt resonemang om pelargonernas form... och den där 'Schotti' skulle jag mer än gärna ha. Har luktat på min australe, och den har aldrig doftat så gott tidigare, tack!
    Kram

    SvaraRadera
  20. En till som är ambivalent om nerklippning eller ej. Funderar på att spara dem under vintern för att till våren ta sticklingar. Men samtidigt är det fint med stammade pelargoner. Kul med en sådan samling.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  21. Jag tycker det är svårt att klippa ned och bära in pelargonerna i mörka källaren, tycker lite synd om dem, att tvinga dem att sluta blomma, jag pratar lite med dem, säger att de nu skall vila så de kan samla kraft till nästa säsong :)

    Hoppas de jag fick av dig, kommer att överleva vintern i min källare.

    Ha det gott ♥

    SvaraRadera
  22. Jag plockade också in pelargonerna häromdagen. Tar alltid in dem oklippta och har dem i de fönster som inte har element under sig! De är så vackra när de blir så där gängliga som du beskriver!

    Trevlig helg!
    Annica Vi tre & trädgård

    SvaraRadera
  23. jeg købte en lille bitte cremefarvet pelagonie af en pelagonie samler i august, den er ikke vokset så meget selvom den står i et vindu i et tidligere børneværelse, jeg tror at den har haft hvide fluer lige fra jeg købte den, tror du at den har en fremtid?

    SvaraRadera