torsdag 19 maj 2011

Utplantering…


Idag fick luktärter och tomatplantor, de som inte får plats i växthuset, flytta ut. Tomaterna är krukplanterade och står nu med odlingsväv som skydd mot nattkylan.


Trodde ett tag att jag skulle kunna ha tomaterna på friland men vi har under många år fått mjöldagg på våra potatisar så det misstänker jag att vi även skulle få på tomaterna.
Hur många år dröjer det innan mjöldaggen försvinner från infekterad jord?
Luktärterna planterade jag ut i rabatterna. De flesta plantorna hamnade i grönsakslandet men några har jag samplanerat med tidigblommande klematis. Det gjorde jag förra året också och det fungerade riktigt bra.


När det gäller luktärter kan jag redan känna längtan efter plockade buketter men tiden tills det är möjligt vill jag inte önska bort.

9 kommentarer:

  1. Ja vad härligt att få börja plantera ut, här kan vi inte göra det före 10 juni (järnnätterna).
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ens köpt tomatplantor än:) Men det blir väl i nästa vecka tror jag:) Jag samplanterade luktärtor med klematis förra året jag också och det var ett lyckokast:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Det är kloka att inte längta bort tiden även om det är lätt man gör det, för visst är det underbart där ute i våra trädgårdar nu.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jag gläds åt dina luktärtor. Här kom bara sex upp av två hela fröpåsar. Och då hade jag ändå filat på de som var trögstartade...Att sätta dem med klematis ska jag prova. Låter vackert.

    SvaraRadera
  5. Låter spännande med samplanteringen.. ska jag minsann testa.. visst har vi en härlig tid just nu.. o tomatplantor fick jag ett par i veckan av lilla barnbarnet med mor.. så det förpliktigar att sköta dessa små.. =). Önskar dig en trevlig helg..Monica

    SvaraRadera
  6. Ska försöka hinna plantera om tomaterna och sätta ut dom i växthuset i helgen.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet att längta efter något men inte önska bort tiden till dess, så känns det ofta. Luktärter är ju så ljuvliga! Hoppas mina kommer upp bra.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Luktärter är ju ljuvliga! Jag hoppas mina kommer upp snart och hinner blomma fast jag inte förodlade dem.

    Kram

    SvaraRadera
  9. såå nyfiken, vad är odlingsväv. Kan den minska ner några kallgrader. jag antar att det inte är nån fiberduk. Finns den typ på Bauhaus Hoppas på svar.

    Hälsn Katarina G.

    SvaraRadera