fredag 25 februari 2011

Vårens färg på fjolårets blad.



Trodde våren kommit innan vi fick vintern tillbaka med mera snö och kyla. Riktigt kallt blev det. Tur att jag inte börjat klippa bort bladen på julrosorna och rensat undan mer av lövtäcket.



Nu har snön börjat smälta undan, särskilt under träden,
och ’en gnutta grönt’ sticker upp här och var.



När det mesta i trädgården är brunt, visset och torrt står sockblommornas blad där och målar marken grön. De här fotografierna tog jag igår.


Tillsammans med hasselört är sockblommorna de finaste marktäckare jag vet.



Ofta tar de lite tid på sig innan de etablerat sig men sedan sätter de fart. Numera brukar jag få gräva bort delar av en del sorter varje vår för att de inte skall ta för sig allt för mycket.



Vet att jag sjungit sockblommornas lov många gånger här på bloggen men trots det gör jag det igen. 
Underbara blommor i maj och många sorter, inte alla, har ett friskt grönt bladverk nästan hela vintern, i alla fall här på västkusten, särskilt om vi inte haft för mycket barfrost.

Veckans tema i Blooming Friday är ’en gnutta grönt’. Fler bidrag hittar du hos Katarina.



Trevlig helg!

29 kommentarer:

  1. Vad trevligt med lite grönt på marken.
    Sockblomma är något som jag inte har som marktäckare.
    Hasselört och Waldsteinia är mina favoriter.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen den vita sockblomman och jag skall försöka få tag på en sådan till min nya trädgård. Där skulle den passa så bra så.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  3. Behöver en del marktäckare och ska kolla upp sockblomma eftersom du rekommenderar den. Så härligt att kunna se en skymt av marken! Här dröjer det nog länge än!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hade aldrig varit så där värst intresserad av sockblommor förrän jag besökte din trädgård:)) Du har så otroligt många vackra och nu har jag faktiskt köpt på mig några stycken jag också;)) Nu har vi plusgrader, är det våren tro? Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med lite grönt i rabatterna:-)
    Här ligger fortfarande ganska mycket snö så jag får vänta ett tag till.
    Verkligen söta, dina sockblommor!
    Ha en bra helg

    SvaraRadera
  6. ....och snart kommer de igång på riktigt också. Jag tycker väldigt mycket om de små graciösa blommorna. Men man får titta noga ;))
    Ha en skön helg ;)

    SvaraRadera
  7. Fina bilder med löfte om vår! Här får jag allt vänta ett tag till innan jag hittar något grönt därute!
    Ha en fin helg!
    Margot

    SvaraRadera
  8. Vad härligt med lite grönt som sticker upp ur snön! Sockblommor låter som nåt jag kanske skulle satsa på, årets projekt är ju att gräva upp gräsmattan mellan buskarna mot grannen och sätta perenner och marktäckare där. Vill sockblommor ha sol eller skugga? Om du gräver upp några i vår kanske du kan skicka dem till mig? ;) :D

    Kram!

    SvaraRadera
  9. tänk om man sku kunna se något lite ens i trädgården redan! blir alldeles sjuk då jag ser dina bilder =)
    tyvärr har vi halvmeter snö här ännu, så de lär nog räcka...
    trevligt veckoslut
    susanne

    SvaraRadera
  10. Söta små, dom sockblommorna. Jag hade glömt dom helt tills dom nu dyker upp i gen och väcker mitt habegär.

    SvaraRadera
  11. Nu blir jag lite avis, snön här ligger minst 60 cm djup så det lär dröja länge innan jag kan se något grönt på marken.

    Sockblommorna är ju riktigt fina växter jag gillar dom . De är så fina i blommningen.

    Hasselörten är ju ochså en riktigt trevlig växt den får ju små fina nötter. Jag har lite av den växten och jag är glad att den överlever hos mig.

    Ha en riktigt trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Tack för fina bilder och tips om Sockblomman. Har nog tittat på dem på plantskolor, men inte riktigt fastnat. Tyckt de sett så oansenliga ut. Men så vackert de blommar!
    Det blir absolut några stycken inhandlade i vår!
    ha en bra helg!
    Kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  13. God kväll :) Instämmer ang sockblommorna och vädret :) De är favorit hos mig, minna att jag köpte tre vita för flera år sedan utan att egentlige veta så mycket om dem men gillade dem verkligen. Jag såg att de stortrivdes och har nu köpt fler och jag gillar dem ännu mer :) Bladverket är fint och grönt så länge, det är ju först i mars/april som jag klipper av det gamla.
    Kan det var våren som knackar på dörren? Kändes annorlunda i luften idag :)
    Jag skall titta på snödropparna på lördag, är där från 11-tiden, kanske vi ses då? Ha en skön kväll :) Här brinner brasan och räkor och vin i kylen :) Kram ♥

    SvaraRadera
  14. Hej, hej Birgitta!
    Jag stämmer unisont i kören!Sockblomma kan man inte prata för ofta om!
    En av mina stora favoriter också. Att blomningen är underbar är en sak, men precis som du påpekar så är den en superfin marktäckare med sina vackra blad.
    Ha det gott i morgon i Trädgårdsföreningen så fortsätter jag att sura hemma (det är SÅÅÅÅ skönt ibland att få göra det av hjärtans lust;(((!;))))!/Anja

    SvaraRadera
  15. Då ser jag att det finns hopp//Britt

    SvaraRadera
  16. Sockblomman är en favorit här hos mig också! :) Har sett en rödbladig sockblomma som jag gärna skulle vilja ha, Epimedium x warleyense Kopparröd sockblomma 'Orangekönigin'. Någon erfarenhet av den?
    Kram och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  17. Jag gillar också sockblommor, men har inte lyckats så bra med dem hittills. Hasselörten är också en av mina favoriter och den växer bra här.
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  18. Härligt när det börjar sticka fram lite grönt ! Sockblommor är så fina, måste skaffa fler sorter. Hasselörten är en favorit, fast den växer jättelångsamt här. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  19. Hej igen! Va lustigt att det var just den. :) Har bara sett den på bild och tycker den verkar vara så vacker, både blommor och blad. Då behåller jag den på önskelistan... :)
    Kram igen!

    SvaraRadera
  20. Våren är på väg, det går sakta men snart är den här Kram Suss

    SvaraRadera
  21. Sockblommor tillhör mina storfavoriter också. Planterade ett stort sjok av gulblommande tillsammans med massor av pingst- och påskliljor i höstas. Hoppas något av det klarat sorkinvasionen.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Oj, det var mer än en gnutta grönt! Sockblomma alltså. Ser verkligen ut att vara värd en närmare titt.
    Och jag vet precis var jag ska ha den!

    SvaraRadera
  23. Härliga bilder i din blogg. Jag blir helt vår-sjuk. Fast det var jag innan.

    SvaraRadera
  24. Det är mer grönt i din trädgård än här..väldigt visset är vad det är eller snöigt eller isigt. Vackra sockblommorna är när de blommar. kram Sophia

    SvaraRadera
  25. Sockblomman är fantastisk. Tuff och tålig och ändå lätt och skir. En riktig goding!
    Kram Ester

    SvaraRadera
  26. Visst är det härligt med det geöna sköna som gömt sig. Nu är det på gång!
    Sockblomman är en sån ljuv liten blomma. Har några små plantor som har stått och stampat länge. Hasselörten är underbar den också, den vill sig lite bättre här.

    Ha en härlig vecka
    Anna

    SvaraRadera
  27. Sockblomma har jag missat av nån anledning, väl värt att stifta närmre bekantskap med alltså?

    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  28. Jag såg att mina sockblommor också har tittat fram - så glad man blir! Mina är relativt nyplanterade så bara att de har överlevt vintern är fantastiskt.

    SvaraRadera