fredag 17 september 2010

Två höjdare från Göteborgs Botaniska Trädgård.



En av dem är riktigt hög och en är ’bara’ höjdare till färgen.



Den här ljust gula solrosen blev jag väldigt förtjust i. Tyvärr hittade jag inget namn. Lyckas visserligen inget vidare med solrosor men skam den som ger sig.

När de blommar nu på höstkanten ser det ut som om solen har flyttat ner från sin himmel.



Det där med att inte lyckas gäller också zinnean men det har jag accepterat för längesedan. Tur att det är relativt nära till Göteborg :).



Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. HejBirgitta!

    Jag har sått 4 påsar solrosor i år och jag 7 st. Får nog inse att jag inte lyckas med solrosor. Sniglarnas favorit mat nr 1 i år.
    Dessutom skulle det bli ett jobb som var beställt.
    Zinniorna klarade sig bra och jag förstår faktiskt inte varför de inte åt av dem?
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag har heller sanningen att säga aldrig riktigt lyckats med en solros. Kanske jag inte gjort ett riktigt helhjärtat försök heller....
    I nästa år skulle jag gärna ha en rad vid växthuset. Tror det skulle vara ganska snyggt!

    SvaraRadera
  3. Solrosor lyser verkligen upp nu på höstkanten...och så bra fågelmat om man låter dem stå kvar över vintern ;)

    SvaraRadera
  4. Mina fågelsådda Solrosor står bara som ny fågelmat nu- men visst är det en fin SOL när de lyser högt över övriga blommor. Du har Botaniskan i Gbg nära o jag ska ha en fin liknande i Lund- Varför blir man inte färig att titta in där? Det ska bli nu!!
    Ha en go helg själv. Kram Ninne

    SvaraRadera
  5. Den där zinnean var helt underbar i färgen.
    Den där ljuggula färgen är inte så dum alls.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Så vackra höjdare du bjuder denna fredag. Allra helst detn självlysande Zinnian som verkligen föll mig på läppen!


    ;-) Nu får du ha en riktigt go helg. Ingela

    SvaraRadera
  7. Hejsan Birgitta!

    Ja DEN ljusgula färgen är läcker!
    Vackra bilder som vanligt och tänk att du tycks ha kortare väg till Botaniskan än vad jag har...;))!/Anja

    SvaraRadera
  8. Vi har haft ett par självsådda solrosor i år och jag måste ju säga att de gav lite mersmak;) kanske sår jag någon nästa år och den ljusgula var ju himla snygg;) Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  9. Gillar solrosor, det finns så många fina nyanser att välja bland. Har dock aldrig sått några själv, men i år har jag ändå några små solrosor - tack vare fåglarna :-)
    Ha en trevlig helg. /Ingela

    SvaraRadera
  10. Fint!
    Roligt också med egensådd prydnadskål i förra inlägget!
    Trevlig helg önskar Växthusmadam

    SvaraRadera
  11. Kan sälla mig till 'de som misslyckas med solrosor'. Men i år har jag sett så otroligt mycket vackra bilder på dem så nästa år ska jag ta nya tag. det får absolut bli en ljusgul också. Underbar!!!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Fina bilder du visar oss.
    Tack för det!

    SvaraRadera
  13. Mina solrosor gillade inte torken i somras, men några stycken har i alla fall kommit upp. De är verkligen läckra!
    Zinnia har jag inte försökt mig på än - kanske nästa år?
    Härliga bilder!
    /Helen

    SvaraRadera
  14. Jag har en perenn solros som liknar den du fångat på kort, Helianthus maximilianii, men det är sällan den orkar blomma här i zon 4.

    SvaraRadera