torsdag 29 april 2010

Jordnöt, vårkål, eller himmelsvete …



De små vita groddknopparna liknar vetekorn, men någon har tyckt att svalörtens rötter även ser ut som fikon. Kan det ha varit Linné?
På latin heter den Ranunculus ficaria.

Saften från svalörten användes som botemedel mot ont i ögonen. Det lär finnas en legend som berättar om blinda svalungar som fick sin syn tillbaka när fågelmamman droppade just den växtsaften i deras ögon.




De första bladen såg jag sticka upp ur marken redan i november, innan all snön kom.
Så är det med svalört – den föds under hösten och vintern, blommar tidigt på våren och går i ide på sommaren.

Passar utmärkt att ha under t.ex hostor som nästan alla kommer sent med sina blad. Då täcker de in den nakna platsen som blir när svalörten vissnat tillbaka.




Det har kommit många nya sorter med vackra blad, dubbla blommor, vita blommor osv..

Låter man bli att röra runt i jorden där man planterat svalörten sprider den sig inte särskilt mycket men en enda liten groddknopp på avvägar ger upphov till en ny planta.


Så fort solen går ner sluter de enkla blommorna sig och går till vila – lite svårare är det för de dubbla. De får inte mycket sömn...

Nu är april snart slut och sköna maj står för dörren. Äppelblomnigens månad.

Trevlig helg!

34 kommentarer:

  1. Så mycket du vet om blommor.
    Jag bara köper o planterar,men kommer aldrig ihåg efteråt vad de heter.
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  2. Intressant, svalört har så vackra blad, jag låter den växa i min vilda trädgård. Den heter tydligen vårkål på norska, har ätits som sallad..

    SvaraRadera
  3. Har alltid förundrat mig lite över de som föds på hösten eller vintern, som rododendron. Att se dess knoppar hela vintern i snö och kyla så kall att den ibland får dess blad att rulla ihop sig.
    Kul information och fina bilder.

    Ha en skön fredag.

    Annelie

    SvaraRadera
  4. En trevlig Valborgs helg!
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Den växten har jag helt missat! Låter som en utmärkt växt under hostan som du beskriver. Ser jätte söt ut!
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  6. Sååa vackra! Intressant att få lära sig lite mer om den....Du beskriver verkligen fint!

    Önskar dig en trevlig helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Svalört är så söt tycker jag. Har planterat den lilla söta plantan som jag fick av dig och hoppas att den blommar nu i år;) Ha en skön helg/Monne

    SvaraRadera
  8. Tjusiga bilder!
    Ha en trevlig och glad, värmande Valborg!
    :)

    SvaraRadera
  9. Jag hittar inte namnet nu, men som du beskriver svalörten låter den som en marktäckare som rekommenderas här i England (och som ju inte göms under snö), men den vill ha rejält sur jord. Vet du om det är samma för svalörten? Jag - som har hyperalkalisk jord - är annars oerhört intresserad av dessa blad!

    SvaraRadera
  10. Så vackert med julrosorna i stentråget!!
    Svalört har jag fått i en rabatt sedan ett par år tillbaka. Fått eftersom den har självsått sig, med hjälp av fåglar kan jag tro. Har hamnat mitt bland irisar men det är helt ok, den får stå kvar där den hamnat :-)
    Ha en skön valborgshelg! /Ingela

    SvaraRadera
  11. Så ljuvligt inlägg - som vanligt! Jag upplever dig som en riktigt sann poet från texten till fotona till din trädgård Birgitta!
    Vi få'la se om vi ses imorgon på växtmarknaden.
    Ha en riktigt go' Valborg!/Anja

    SvaraRadera
  12. Tack Birgitta för ett mycket intressatn inlägg. Det skall jag införa här..svalört hos hostorna.
    Men jag får jaga lite andra sorter förstår jag.
    Har du något bra stället där man kan köpa dessa söta.
    Tack och ha en skön helg
    Annika
    ps kul att nässelpeston föll i smak jag är på min tredje sats

    SvaraRadera
  13. Flera nya sorters svalört - det visste jag inte! Ska försöka få tag på vita för de lite skuggigare partierna i vårt woodland.

    Birgitta, måste be om ursäkt för att jag placerat dig i Blekinge och inte i Bohuslän! I hela mitt liv har jag blandat ihop de två landskapen, troligen för att de börjar på B. Nu har äntligen poletten trillat ner.

    Till din fråga om grobarhet hos melonfrön och squashfrön. De flesta melonsorter har ganska kort hållbarhet, knappt hälften gror efter 3-4 år. Undantag är vattenmeloner som håller sig upp till 10 år innan de är nere på 50%. Squash har jag inten tillförlitlig uppgift om men har själv fått plantor av frön som varit upp till 3 år gamla.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Vilket underbart inlägg. Svalört den har jag inte kommit i kontakt med. Undra om den klarar sig uppe hos mig i zon 5? Kanske jag skall leta efter den.

    Jag har många hostor så den skulle passa mig fint.

    Ha en riktigt fin början på Maj.
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  15. Hej Birgitta!
    Tack för hälsningen o ha själv en riktigt skön helg. vi fick vårt regn idag o björkarna doftade himmelskt, man fick en kick av den o lite kli i ögonen. ha det bäst.

    SvaraRadera
  16. Detta visste jag inte om svalörten - plantering under hostor verkar perfekt.
    Njut av helgen!

    SvaraRadera
  17. Du har så stor kunskap om alla dina växter. Intressant läsning om Svalört. Märklig ört som beter sig så annorlunda.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  18. Hallå Birgitta, den sista bilden är ju ett konstverk. Superfin.

    Marit

    SvaraRadera
  19. Den vita tycker jag är en riktig ädelsten!

    SvaraRadera
  20. Tänk att du skriver så fint om svalörten, som så många talar illa om. Jag tycker den fyller ut så fint med sina pigga blommor på våren och sen försvinner den ju från jordens yta till nästa vår.
    De speciella sorterna har jag dock inte gett mig på ännu.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  21. Då är det vackert, när äppelblommorna slår ut!
    Idag blåser det rejält här men det är inte kallt.

    Kram!

    SvaraRadera
  22. Mycket av de vi ser och upplever i naturen kan man använda, det gäller bara att veta vad!

    SvaraRadera
  23. Åh äppelblomningen välkomnar jag! Ljuvaste blommor! Vackraste träd!

    Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  24. svavelörten blir intressantare och intressantare..måste nog försök få tag på en i sommmar.Den dubbla eller den vita kanske
    Ha det gott /Berit

    SvaraRadera
  25. Vilken trevlig läsning jag fick i tidningen Klassiska HEM & ANTIK. Imponerande och fin samlig krukor du har Birgitta!
    Trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  26. Du har så mycket i in trädgård, denna var riktig söt, men jag hade aldrig hört om den.

    SvaraRadera
  27. Vit svalört. Det vore nåt för mig som har så vårt för gult. Spännande. Ha det så skönt!

    SvaraRadera
  28. Dom är fina svalörterna..en ny bekantskap för oss. Men vi har bara två stycken så än är det ingen samling. Det var en Primula pink ice som vi visade på bloggen.
    Ha det gott
    Carina

    SvaraRadera
  29. Vackert och intressant som alltid hos dig Birgitta! Någon svalört har jag tyvärr inte men de är väldigt fina. :) Låter som en perfekt kompis till hostorna...

    Hoppas du njutit av denna vårhelg!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  30. Intressant läsning, det var nya sorter för mig...är en trädgårdsamatör (en gla´en).

    Har själv varit ute på vårspaning i trädgåren idag, lite mer "main stream" sorter i min trädgård dock :)

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  31. Hm, de dubbla är vackra. Men eftersom jag lever i en gammal trädgård där det meste jag rör i blir svalört så är jag inte riktigt överens med växten i fråga.
    :)
    Karin

    SvaraRadera
  32. Så fina! Som vanligt ett både vackert och lärorikt inlägg. Tack!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  33. Hej Birgitta.

    Hade du bott granne med mig skulle du fått min strepotocarpus.
    Den heter Viktoria undrar varför?
    Tänkte på dig när jag fick den.
    Lever den när du kommer förbi nästa gång så får du den då.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  34. I Sörmland där jag gick på min trädgårdskurs betecknades svalörten som ogräs, men nu vet jag bättre. Fast vi har inga vilda här i Gävle det är istället ganska gott om självsådda julrosor...

    SvaraRadera