torsdag 15 oktober 2009

Lätt att tro att det redan är advent



är det när ni ser mina höst/vinter krukor.
Har planterat gran, murgröna, ljung och olika sorters gräs bara för att jag hoppas de skall klara hösten/vintern utan att jag behöver anstränga mig ytterligare.





Som krukor till granarna har jag använt svärmors gamla aluminiumkastruller. Kunde bara inte slänga bort dem eller skänka dem till någon Loppis.
Hål är borrade för dräneringen och de är, tycker jag, väl så vackra som många av alla nytillverkade krukor och dessutom påminner de mig om min svärmor varje gång jag ser dem.
Till advent kan jag kanske hänga lite julprydnader i de små grangrenarna.


Apropå ärvda saker….
För mig är det med ärvda saker, som jag tycker om, precis som med ’fådda’ växter . När jag ser dem minns jag personerna bakom. Så länge någon kommer ihåg en person som levt – så länge finns ju den personen kvar.


Var ute med kameran i går eftermiddag just innan solen gick ner och titta här …



Rosa chinensis ’Viridiflora’

13 kommentarer:

  1. Vilket trevligt inlägg!!
    Förstår att du inte kunde göra dig av med kastrullerna och de gör sig väldigt bra som krukor.
    Visst är det så att det är alldeles speciellt med ärvda saker. De får en att så tydligt minnas nära o kära som inte finns hos oss längre.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  2. Fiffigt att återanvända kastrullerna som krukor....både praktiskt och snyggt!
    Stor prydnad i det vintergröna....
    /Janne

    SvaraRadera
  3. Så´na gamla fina kastruller och grytor är nog svåra att få tag på nu. Alla som gillar den lantliga shabby-stilen har säkert köpt upp allihop. Fina är de!
    Håller med dig om alla ärvda grejor (jag har tyvärr inte så många) och även "fådda". Jag tänker också på personen jag fått saken av.
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. Vad fint det är med granarna. Jag har också ett par sådana grytor som kommer från min mormors hem....de är bra till lite alltmöjligt, har haft dem som vattenblänk i trädgården fast sen några år tillbaka har jag planterat i dem jag också...

    SvaraRadera
  5. Det är så sant det du skriver om "fådda" saker och plantor - och om minnen av nära och kära. Jag har en daggros som jag fick av min mans faster Inga och varje gång jag tittar på den minns jag hennes passion för växter och hur det blommade i hennes trädgård.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  6. Det ser trevligt ut med granar i kastrullerna tända lycktor till det där kommer bli jättemysigt till advent.

    SvaraRadera
  7. Jättekul ide med de gamla kastrullerna, tankarna bakom är ju sedan en bonus;-) Du är fenomenal på att "få till det" så där speciellt och smakfullt Birgitta. Önskar att jag oxå hade en sådan talang.
    Vi ses/Monne

    SvaraRadera
  8. Nu kan jag ångra mig, jag hade alla svärmors gamla aliminiumskastruller fram till i våras då jag rensade och slängde, sparade bara den som var popcornskastrull. Det var dumt gjort, jag hade så gärna härmat dig och planterat något vintergrönt i dom nu :)

    SvaraRadera
  9. Med så snygg kastrull så! Jag har faktiskt också en stor kastrull på lut i trädgården. Tänkte plantera något vattentåligt i den, alltså inte borra hål. Har du provat något sådant också och kan ge lite tips?

    SvaraRadera
  10. På hösten för man satsa på hållbara krukor och det är ju verkligen de här både själva krukorna och innehållet i dem. Snyggt och enkelt! Hoppas allt är väl med dig. :)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Så sant! Ärvda & fådda saker är ovärderliga- de allra finaste bland de gamla sakerna! Sparas, användas. Och samtidigt påminns man personen!
    Så fint du gjort det i svärmors kastruller!;-)

    SvaraRadera
  12. Kastruller till krukor. Vilken utmärkt ide! Gäller bara att komma ihåg;)
    Så fint det blev i dom. Måste nog ge mig ut i skogen ....Tack för iden!

    SvaraRadera
  13. En julgalning till :)
    Jag har också ett par kastruller, har försökt göra hål med spik i botten.

    SvaraRadera