tisdag 4 augusti 2009

Mygg, knott och doft av kaprifol…




Här på västkusten brukar vi inte ha mycket utav vare sig mygg eller knott.
Har vi några här i trädgården håller de till under grannens stora björk. I trädgården i övrigt däremot försvinner de vid midsommartid.
Tror att björkar drar till sig dessa, i mitt tycke, otrevliga flygfän.

I kväll strax efter kl 21, anföll de i stora svärmar.

Vi har varit på landet hela dagen, min man har fortfarande semester, så väl hemma blev det grillen och ett glas vin. Jag som har svårt, för att säga inte kan, vara still och inte är förtjust i tv, började klippa buxbom när kvällen kom. Fick tips i söndags om att använda gräskantsaxen och den var verkligen perfekt även till buxbom.







Perfekt var också kaprifoldoften. Har stammat upp en vildkaprifol så numera, med hjälp av stöd, är den ett litet träd. Hade det inte varit för alla knott och mygg hade jag fortfarande klippt buxbom och sniffat kaprifol.

Har bytt ut pil mot plåtremsor i några av armeringsmattorna. Pilen ruttnar bort efter bara ett par säsonger och skall den köpas blir det ganska dyrt. Plåtremsor har visat sig vara betydligt billigare, särskilt om de kan köpas på loppis.








En av armeringsmattorna längs gången till växthuset har sina korta ’piggar’ kvar och jag vill inte ta bort dem. I våras när en ’känd keramiker’ var här på besök lämnade hon 3 små kulor bland taklökarna. Svåra att upptäcka visserligen. Hittade dem först efter vissa tips från givaren.
Dessa kulor har jag önskat mig fler utav. Har sett dem framför mig, sittande på rad, på ’piggarna’ på armeringsmattan. De tar upp både den rostiga färgen och färgen på banden (fann en hel rulle på Returen i Stenungsund) jag flätat med. Eller hur?
I går fick jag veta att snart har jag 26 kulor på plats på armeringsmattan längs gången till växthuset. Så fort de är på plats skall jag visa er hur fint det blir….
Det är så härligt med GODA VÄNNER……….


13 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg, det tog ur mig all melankoli direkt. Kaprifoldoft och snygga detaljer. Armeringsskydden är verkligen fina, särskilt med knopparna på! Bara det kunde torka upp så ska jag också ut och klippa. Ligustern behöver jagas regelbundet.
    Eva
    Efter mycket letande: fyra fina krukor fyndade i helgen ;)

    SvaraRadera
  2. Snyggt med plåt och kulor till armeringen.
    Uppstammad kaprifol låter intressant. Jag har en ehl del kaprifoler nämligen.
    I går var en skön kväll här men det mörknar fortare nu, det märks.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken smart ide att göra ett träd av Caprifolen nu fick jag ett fint tips. Tack för det.

    Att fläta in plåtbanden var ju en fantastisk ide´du är ju uppfinningsrik. Det är ju det där att komma på och få tag i grejor ochså. Fint med de keramiska avslutningarna. Bra med snälla vänner som är händiga.

    Ha en fortsatt bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Himla fina kulor, kan redan se hela raden framför mig. :o)
    Uppstammad kaprifol, låter verkligen tjusigt!
    Ha det så bra, Lydia

    SvaraRadera
  5. Jag längtar också efter kaprifoldoft...vet bara ännu inte vart jag skulle placera den...

    SvaraRadera
  6. Så snygga dom är dina armeringsmattor med rost remsor. Och vilket avslut i toppen. Ser fram emot att se hela raden!

    SvaraRadera
  7. Åh, jag kan tänka mig hur fint det blir med kulorna! Och tänk, du är helt ensam om ditt vackra staket.

    Solkram från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. super fint med armeringsnäten, ur snyggt, kul att se mde dekorationen
    kram sara

    SvaraRadera
  9. Staketet är jättesnyggt, tror du skapat en modern klassiker där. Om mygg och björkar. Som gammal Sörmlänning tänker jag på de mest myggtäta områdena, och det är i en blåbärsskog! Och där växer inga björkar om jag minns rätt. Gåtan är fortfarande öppen...

    SvaraRadera
  10. Usch för knott men åhh över de snygga plåtbanden. Lindas keramikkulor gör sig så snyggt där! :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Va´snyggt med plåtremsorna! Har aldrig sett sådan "tätning" . Men har inte heller sett sån´t i byggaffärer eller loppis...
    Och jag har själv funderat på vad sätta på armerinsändarna? Jättesnyggt o bra med konstnärlig vänner...
    Kaprifolträd...ja varför inte! Här finns massor av vildkaprifol - o doften!!!!! Underbart väldoftande precis lika underbar som gammaldags schersmin
    Trevlig titt-in på din blogg idag! Här är det just nu i sydöstra Blekinge VARMT, så det kan va´skönt att gå in ibland o kolla bloggläget.
    Ha det gott! Hälsn Lena

    SvaraRadera