fredag 5 juni 2009

Fådda blommor….



Känslan när en ’fådd’ växt börjar blomma tycker jag det är något visst med. Särskilt när den stått på önskelistan ett tag eller när man vid ett trädgårdsbesök fattar tycke och bara förälskar sig i något man inte tidigare stött på.
Att vid ett sådant tillfälle få frågan, – Vill du ha en liten planta? värmer gott i hjärtat även om jag får vänta ett tag…..
Just nu blommar….




Acaena buchananii, Karin och Sophie



Geum 'Bell Bank', Ann-Charlotte



Geum 'Mrs Bradshaw', Carina och Ken



Dianthus ?, Erja



Lewisia ? , Barbro



Lewisia ?, Erja, Siv och Lennart



’Lersöta’, Linda


Campanula pulla, Sophie och Martha

Vänner är härligt att ha….Trevlig helg!
Fler bidrag till Blooming Friday finner du hos Katarina

15 kommentarer:

  1. Vilket trevligt inlägg, jag håller med fådda blommer är något speciallt. Du har alltid så spännande grejer att visa också, härligt Birgitta. Önskar dej en trevlig helg i ditt paradis/ Tyra

    SvaraRadera
  2. hej
    Vilka fina fådda blommor!
    Håller helt med dig,tyvärr har jag inte så många själv...
    men tomater och små gurkplantor ger jag bort just nu!
    Dom jag fick av dig ska jag se om dom kommit upp nu, på landet!
    spännande
    Ha en go helg.
    fin bild på dig!
    Monika

    SvaraRadera
  3. Mycket sant!!!! Fådda blommor, det blir så mycket symbolik utöver själva blomman. Gåvor, vänskap...

    Så mycket fint som redan har kommit upp i din trädgård!

    Du! Vad kul att äntligen få SE dig (profilbilden). Mysigt att få ett ansikte till texterna. Kommer fortfarande ihåg att jag blev både glad och lite skraj när du skrev "eftersom jag har åldern inne vågar jag sticka ut hakan..." i en kommentar hos mig för hundra år sen.

    :-D

    Kram, Rana

    SvaraRadera
  4. Åååå jag hade en hel bil med trädgårdstokar här idag, bla Lotta"Lotza" och Maria "Maloppa" från TB (trädgårdsbloggen) så jag med spaden i högsta hugg och delade med mig massor - det är minst lika kul att ge bort som att få.

    Här finns mer om du vill ha lite växter till Geum, vad är det för växter?
    Fina var det i alla fall.

    Trevlig vilsam helg, MB

    SvaraRadera
  5. Idag har jag planterat hostorna som jag ju på sätt och vis har fått från dig!
    Njut av helgen!
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Det är minst lika roligt att ge som att få. Jag har en hel del fådda växter, men tyvärr har jag dålig koll på vad de är för något. Jag får nog göra ett inlägg och be om hjälp nån gång...
    Dina Geum är så vackra, och den där lersötan riktigt läcker. Fröar den av sig tro? =)
    Ha en trevlig helg
    /Helen

    SvaraRadera
  7. Vilken fin bild på dig Birgitta!!
    Roligt att se dig.
    Roligt med fådda växte och Lindas är ju undrebar!!!!
    Tack för att ni kom och förgyllde dagen för mig och det är kul om jag kunde glädja er.
    Många kramar till dig och dina vänner.
    Snart är vi på G igen.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Det gäller att ha ordning och reda ;)
    Hos oss blommor gammelmormors guldregn.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. De där "lersöta" blommorna var verklgien jättefina. Vill ha!

    Tycker du att exel är bra? Jag som precis har svurit över det och slängt första "omgången". Måste finnas något bättre sa jag till maken!!! Kanske är jag som kan för dåligt??? Kram!

    SvaraRadera
  10. Det är kul med fådda blommor. De blir liksom besjälade av personerna man fått dem av.....Själv har jag en gammal pojkväns mormors gullvivor som jag fick till min mammas trädgård i Ljungby och 20 år senare när jag fick en trädgård så fick några av dem flytta tillbaka till Malmö och min trädgård.

    SvaraRadera
  11. Ja det konstigt med trädgård, vilken glädje den ger. Jag förstår inte människor som inte ser något i trädgård, blommor och växter. Att en lite blomma, ett litet livstecken på våren kan rädda en dag...:)

    Man borde faktiskt dela med sig oftare av sin blommor o plantor. Då delar man samtidigt lite av sig själv. Man tänker ju automatiskt på den personen som gett blomman när man pysslar med den. hm...
    Jag har blommor kvar som min mormor get mig för länge sedan, och det är speciellt!!!

    Ha en bra dag!!
    ps...vilka helmysiga bilder du knäpper!!!

    SvaraRadera
  12. Ja! Fådda blommor är fantastiskt! Jag tror man liksom gräver ner lite DNA från personen man fått växten ifrån i planteringsgropen.
    Och den där lersötan, det var verkligen en exklusiv art. Den är säkert både vinterhärdig och motståndskraftig mot löss och sniglar.

    SvaraRadera
  13. Är alla dina vänner Trädgårdsamatörer?
    Vissa av växterna är helt okända för mig!

    SvaraRadera
  14. Mmmm så sant!!!!
    oc nu har jag plötsligt några på min önskelista att sukta efter.
    Linda

    SvaraRadera
  15. Vad mycket vackert du bjuder på, pionerna är underbara.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera