måndag 13 april 2009

Nästan sommar…



I år bjöds vi på en påsk med solsken och värme, en sådan påsk jag i mina vilda drömmar hoppades vi skulle få och ibland har man tur.
På två dagar har trädgården blivit grön och gräsmattan behöver snart klippas. Vilken förunderligt växtkraft?


Fast att jag vet med vilken fart våren kommer när den väl är här blir jag ändå lika tagen och överraskad över hur snabbt det går.
Bara man vänder ryggen till har något nytt slagit ut.




Tulipa neustruevae har en utsida som jag tycker är minst lika fin som insidan.



Helleborus hybridus




Knopparna är finast och varar länge, länge. Blomningen är över på några dagar.

En tidigblommande rhododendron jag gärna vill veta mer om. Köpte den på Lindhults plantskola för 5 år sedan men har inget riktigt namn på den och vet inte hur stor den kan bli. Namnet jag hade var ’Pearl Rose’ men det verkar inte finnas. Kan den heta ’Pink Pearl’?





22 kommentarer:

  1. Hi, it's a very great blog.
    I could tell how much efforts you've taken on it.
    Keep doing!

    SvaraRadera
  2. Ja det går verkligen snabbt nu! Härlig påsk vi har haft. :) Ljuvliga bilder, inte minst på julrosen. Ha en skön dag! Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om hur snabbt det går... och att man förundras lika mycket över det varje år. Den där känslan att man inte riktigt hinner med att ta till sig allt...Kan man stanna tiden för ett tag? ; )
    /Janne

    SvaraRadera
  4. Oj, så underbara bilder du visar Birgitta! Tulpanen är helt ljuvlig, din julros lika så.
    OM din Rhod. är 'Pink Pearl' - ja, då blir den stor. Ett par meter på bredden och nästan lika hög.
    Hittade hos Hachman en som heter 'Roseum Pink'. Den blir betydligt mindre.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  5. Ja just nu går det fort. Hela helgen har varit underbar. Det gäller att njuta. Ha det bra//Britt

    SvaraRadera
  6. Härligt. Ni är lite före oss, tror jag.

    SvaraRadera
  7. Ni är mycket före oss, men vi njuter i full fulla drag, nu är det på gång!!!! Vi har klarat alla julrosorna vi fick, men vågar inte drömma om en liten knopp. Julrosorna tar låååång tid på sig här men är deto maffigare sen när dom tagit sig. Underbara bilder du visar....
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara bilder, dova, mättade färger och spännande kompositioner – skulle vilja ha vartenda en på väggen! Faller pladask för tulpanen, mycket elegant!

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig, din tulpan är väldigt vacker även på utsidan. Mina tulpaner är inte stora nog att ha fått knopp än.
    Även om jag förstås njuter av värmen tycker jag nästan det är 5 grader för varmt. Allting blåser ju bara förbi! Lite svalare, men med sol, så hade blomprakten varat längre. Varenda sommar tänker man - vart tog våren vägen?
    Aldrig är man nöjd =)
    /Helen

    SvaraRadera
  10. ja, det är lika fascinerande varje år att se hur naturen formligen exploderar när solen hjälper till. Det har varit ett fantastiskt påskväder! Mycket bättre än vad jag vågade drömma om.
    Njuter som vanligt av dina bilder!
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Man förundras varje år vad fort det går bara det sätter fart;)
    Det verkar nästan som alla har fått njuta av det vackra påsk vädret i vårt avlånga land. Härlig tid!!
    Ljuvlig färg på julrosen.
    Hoppas du hittar info om din rhododendron!

    SvaraRadera
  12. Superfina bilder och trevlig blogg. Nästan sommar är det verkligen inte hos mig. Har varit ute några timmar och blev både våt och kall om fötterna. Men vad gör det, våren är här!

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det här är en härlig tid. Visst går det lite för fort, men det gör det också meningsfullt att gå flera rundor i trädgården varje dag. För varje tur hittar man något nytt. Mycket läcker tulpan! Om Rhoddisen vet jag däremot inget.
    Eva

    SvaraRadera
  14. Hej,
    Tack för senast
    Så fort det går!
    vilken vacker bild på tulpanen...
    När jag kom hem idag till Malmö blommade lungört tulpaner å brunneran för fullt...
    Hälsningar
    Monika

    SvaraRadera
  15. Nu har jag återigen njutit av dina vackra bilder på alla växter.
    Ha det så gott där nere
    Carin

    SvaraRadera
  16. Ja, ja, ja, denna underbar årstid.
    Nu har den kommit till mig också.

    SvaraRadera
  17. Dina vildtulpaner är verkligen fina!
    Jag ska ut och kolla mina julrosor nu, de var på väg att slå ut igår!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  18. Ja, det har varit en fantastisk påsk, och som du säger är det snart dags att plocka fram gräsklipparen. Faktiskt fanns det de i kvarteret som klippte i helgen, men jag väntar ett tag till. Vilken fin tulpanutsida!

    SvaraRadera
  19. Så vackert, särskilt julrosen! Man får passa på att njuta allt det går :)

    Kram Catrin

    SvaraRadera
  20. Ja, det har verkligen varit en underbar påsk!
    Din tulpan är sååå ljuvlig! Och har du så långt komna Rhdodendron?! Oj!

    SvaraRadera
  21. Ja vilka fantastiska dagar. Det växer så det knakar och det är så underbart att få se grönt igen i trädgården. Fina bilder Birgitta, riktigt vakert och du har fått till ljuset så fint. Snyggt jobbat.

    mvh Tyra

    ABC Wednesday in THE GREENHOUSE IN TYRA'S GARDEN

    SvaraRadera
  22. Hej Glädjekällan.
    Tack för din kommentar på min sida. Jag är lite ledsen att jag inte kan lägga till länkar till era bloggar i marginalen (One:s blogg hade inte den funktionen och jag kommer inte in bakom så jag kan koda själv).
    Borde jag kanske veta vem du är?
    (ursäkta i så fall ;)

    SvaraRadera