onsdag 25 februari 2009

Idag åkte

de svarta hattarna av. Hattar och hattar, stora svarta plastkrukor är mer rätt.


Och vad tror ni fanns under?







Jo, julrosor...







Blir det riktigt oväder åker hattarna på igen.





Olivträdet som hittills tillbringat vintern ute fick odlingsväv på sig när solen började skina.
Det fick också barrväxterna som jag har i krukor. Tidigare har jag använt säckväv men mössen har varit så förtjusta i den att den inte ens är hel mellan hålen.
Hoppas det skall fungera med odlingsväv också.


14 kommentarer:

  1. ...vilken härlig syn...det kan ta ett tag innan jag kan ta mig en titt...

    SvaraRadera
  2. Så finurligt och praktiskt! Svarta hattar skall jag lägga på minnet.
    Så många knoppar dina julrosor har...
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Oh vilka härliga julrosor. Så många knoppar! Helt underbart.
    Hälsningar
    Eva

    SvaraRadera
  4. Eva och Katarina

    I år kommer det massor med knoppar i julrosorna. hoppas vi inte får någon mer vinter.

    My Eden
    Snön hos dig den är också vacker.
    För 15 år sedan hade jag sagt att den var underbar. Nu är jag inte alls lika förtjust i snö. Har det med ålder att göra?

    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Vad fina de ser ut, dina julrosor!
    Har du olivträdet ute hela säsongen?! Kruka eller friland?
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  6. Alltså, så underbart där under hattarna. Vilken lycka! Knoppar i verklig mängd.

    SvaraRadera
  7. Tänk, jag hade trott att svart täckning skulle kväva all gröda, men nu vet jag bättre!

    SvaraRadera
  8. åh så mycket härligt vårpyssel det var här!!! Nu börjar det faktiskt töa här hos mig...

    SvaraRadera
  9. Hej
    Det var ju väldans...
    Visste du att det var så många knoppar?
    Det ser hoppingivande ut!

    hälsningar
    monika

    SvaraRadera
  10. Här ska också fixas hattar!
    När lägger du på dom,får dom ligga på till våren? Behöver dom vattnas?
    Många frågor där;)
    Fulla i knopp, så härligt när de slår ut:))

    SvaraRadera
  11. Växthusmadam
    Förra vintern och denna har olivrädet stått ute. I år har det varit kallare under längre tid så det skall bli spännande att se hur det har klarat sig. Nu över vintern står det nära husväggen och sedan solen började visa sig har det fått odlingsväv som skydd mot solstrålarna eftersom jorden i krukan är frusen.
    Funderar just nu på om jag skall plantera det permanent på ett skyddat och väldränerat ställe, på landet.

    Lillebeth och Camellia
    Hattarna har bara suttit på i 2-3 veckor. Att ha svarta krukor över julrosorna hela vintern är kanske inte så bra. Har funderat på skillnaden mellan just svarta plastkrukor och fullt med snö. Måste vara svart för växterna i båda fallen även om snön är vit:-).

    Njut i din trädgård
    Här har regnat och nästan all snö är borta.

    Monika
    Att det var mycket knopp visste jag och eftersom förra årets sena vinter gjorde att massor utav knoppar och blommor frös bort så har jag gått på Annikas idé ( Naturliga Ting), svarta krukor som skydd.
    Idag fick jag AoT och så ditt och Åsas fina reportage.

    Merja
    Jag lade på krukorna för ca 3 veckor sedan när det utlovades oväder och knopparna hade hunnit ganska långt.Tror inte att hattarna skall ligga på allt för länge men dessa 3 veckor verkar inte ha spelat någon roll.Har varit och tittat till plantorna i bland. Under den här tiden har marken varit frusen så någon vattning har inte behövts.

    Fortsatt trevlig kväll
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Som vanligt du och dina växter är outstanding!

    SvaraRadera