fredag 2 januari 2009

Blooming Friday - Gunnera manicata



Just nu får det bli lite mer drömmar, drömmar om grönska och värme. Fast jag tycker, trors att jag drömmer lite, att vi just nu har ett helt underbart väder.

Gunnera manicata --- Jättegunnera---





Detta är bara en liten del av den gunneraskog jag såg i Cornwall tidigt i våras. Verkligen magnifik!

Har bekanta som odlar gunnera i sina trädgårdar. Vintertäckning, massor utav vatten och stor plats är ett måste, om jag nu minns rätt.


Vackra fågelbad kan man gjuta i betong med gunnerablad som form.

Mer om Blooming Friday hittar du hos Katarina.

8 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut! Skönt att drömma....
    Linda

    SvaraRadera
  2. Vilket fint ställe du var på.. Gunnera.. har aldrig sett de förut, ja tänk du att komma över en sådant blad och gjuta ett vackert fat med.. det finns gjutdrömmar och trädgårdsdrömmar.. Ha en skön dag..Monica

    SvaraRadera
  3. Det är min sons favoritväxt som han allra högst upp på önskelistan :)

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  4. Gunnera är en fascinerande växt! Härliga bilder du bjuder på. Drömma behöver man alltid även om jag som du gillar det vackra väder vi har nu. Idag har jag njutit av solnedgången vid havet. Kallt med otroligt fint. Trevlig helg! Kram Karin

    SvaraRadera
  5. En imponerande växt! En skog av gunnera...det låter riktigt läckert. (Härliga Cornwall!)
    God fortsättning!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Ja den här tiden får man lov att drömma//Britt

    SvaraRadera
  7. Vacker växt som kräver sin plats :) Jag såg på vår Englandsresa i somras jättestora exemplar, växandes vid en damm. Men jag med min blöta lerjord (har ett ställe som alltid är blött fast det är i västerläge) borde kunna ha en sådan där? Hade varit värt att prova :) God fortsättning på nya året. Ja, det längtas för fullt nu och jag har tagit fram mina fröer och inhandlat jord idag så några skall sås och ställats ut när det inte är så attans kallt, fröerna jag fick av dig bl a på trädslingan - eller tror du det är för tidigt? Ha en trevlig fredagskväll =)

    SvaraRadera
  8. De är festliga de där gunnerorna..! Jag har dock inte vågat mig på någon själv (än). :-)

    SvaraRadera