lördag 13 december 2008

Veckans blomkruka




Planta krukan av Wilhelm Kåge för Gustavsberg, kvadratisk, i terrakotta med fat glaserade i olika färger. Om jag minns rätt började den tillverkas under 1940-talet. Krukan finns med olika dekorer. Tror att de har olika namn beroende på dekoren, men mer kan jag inte.









Har fått frågor om hur och var jag hittar fakta om krukorna.
Svaret är: Efter ca 20 -25 års samlande har jag hittat information både här och där. Bl a. i tidningar, kataloger och böcker. Nu finns en del info om just blomkrukor från Upsala Ekeby på nätet, från Grödinge antik och design AB
http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_123.html

1 kommentar:

  1. Denna var helt klart min favorit!!
    Jag älskar prickigt!
    Oj oj... tror jag..
    Har tekanna och 2 koppar i brunt med vita prickar.
    Du förstår vad fint till dessa krukor.
    Bra du tipsade nu blir till att börja söka och leta.
    Det tar nog lite tid men men...
    Tack Birgitta

    SvaraRadera