måndag 20 oktober 2008

När det gäller växter …



är det lätt att få favoriter, i alla fall får jag det.
Till en utav många favoritväxter hör Hostor av olika slag.

Anja, tänker på dig så fort jag nämner den växten.

En vän jag har, tycker inte om Hostor och bergenia. De är de fulaste växter hon vet. Hur i all världen kan hon tycka så? ;-)


Just nu ligger de gulbruna hostabladen som våta omslag platt på jorden men sommaren som gått har i mitt tycke varit nästan helt perfekt för dessa ’bladperenner’.
En del plantor har visserligen lidit en del utav torka trots att jag vattnat medan andra klarat sig fint från både vattenbrist och sniglar. Känsligast för torka tycker jag de med ljusa kanter är.






Både Hosta 'Pizzazz' (överst) och Hosta fortunei 'Francee' får här hos mig lätt bruna kanter om de inte får tillräckligt med vatten.
Har nästan glömt hur det var innan sniglarna invaderade, men då, på den tiden var jag inte lika trädgårdsintresserad som jag är idag.

Sniglar har jag haft men inte riktigt lika många som tidigare år så flera hostor har varit finare än på länge. Tycker sniglarna är mest förtjusta i gulbladiga hostor, men det kanske bara är hos mig som de gillas den dieten.


Här kommer några utav sommarens ’hos mig bästa’.
Först ut är ...



Hosta ’Spilt Milk’ har tagit några år på sig för att bli så här fin, men när jag ser resultatet gör det inte så mycket att jag har fått vänta. Den torkade ut lite i bladen när det var som torrast men klarade sig ändå riktigt bra.





Hosta ’Torchlight’, inköpt för 3 år sedan och om den har jag i mina anteckningar skrivit, passar i kruka, fin tillsammans med ormbunkar. Nu växer den under en Acer palmatum dissectum 'Viridis' och inte tillsammans med ormbunkar, men i sommar har den varit en av de finaste hostorna i vår lilla trädgård.



Hosta 'Emeralds and Rubies' har jag både i kruka och på friland. Att odla den i kruka gör det enklare ( i alla fall för ryggen ) att njuta av de vackra färgerna. Skaften är mörkt röda och bladen vackert gröna.



Hosta 'Praying Hands' blommade för första gången i år. Den här, precis som många andra hostor, tycker jag är finare när den inte blommar. Bladen som sträcker sig mot himlen är lite skruvade och har en vackert mörkgrön färg med smal vit kant.




Hosta 'Elvis Lives' har jag i sommar krukodlat, bortsett från en liten planta som står i grönsakslandet som ’försäkring’ ifall den i krukan inte klarar vintern. Att sätta krukan i växthuset går inte för den är så stor och tung att den inte går att ta in, men visst den går att täcka för regn. Elvis Lives har grågröna ganska smala blad med ’vågade’ kanter.


Hosta kikutii 'Caput Avis'
Har vuxit här hos oss i säkert 8 år nu och den har mörkt gröna blad med vackra bladnerver och fina blommor.





Hosta 'Lakeside Lollipop'
Blommar med vita blommor och har enfärgat gröna runda blad.
Vitblommande hostor tycker jag lite extra mycket om..


Hosta 'Nakaimo'
Har fina blommor, även om de inte är vita. Bladen har långa stjälkar och ser lite gracila ut tycker jag, fast de tillhör en hosta :-)


15 kommentarer:

  1. MMmmmmmmmums! Älskar Hosta!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder du visar.
    Svärfar säger att hosta är en begravningsblomma, jag säger att det finns ju 500 olika hostor. "Spelar ingen roll!" svarar svärfar.

    Jag gillar både bergenia och hosta, har sett så fint i trädgårdar.
    Finns inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdsmästare.

    SvaraRadera
  3. Stora, uttrycksfulla blad är underbara. Jag vill ha massor av Hosta i min trädgård, men vill förvissa mig om vilka som är snigelsäkra innan jag går och handlar. Dina är jättefina, och tack för dina tips/kommentarer om de olika sorterna, de ska jag anteckna.

    SvaraRadera
  4. Måste säga att jag gillar både Hostan och Bergenian. Det blev några nya Hostor i år men namnen..dom är borta...Bergenia blommor är så fint i vas.Och bladen nu på hösten är så fina och röda.Kul att du är åter:)Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Birgitta! Tänk att lilla jag har fått se allt det där på riktigt!
    Jag var måttligt förtjust i funkior innan besöket hos dig och blev vansinnigt förtjust i dem efter att ha sett din fina samling av dem.
    (Ang. uttal av Hosta så är den fonetiska beteckningen just a)o eller b)o: (lång vokal)och uttalas som i a) å som i ork, b) å som i Åke ;))!)

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  6. Älskar hostor också.. och har nog flera av din sorter.. men har inga namn då jag fick dem från en gammal trädgård där kompisen inte hade en aning om namn..

    SvaraRadera
  7. Oj.. avslutade nog inte inlägget innan jag skickade iväg.. sitter o tjuvbloggar på jobbet och en kollega kom in.. *hihi*.. ha en bra vecka.. Kram/Monica

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig hostor är underbara. Fast jag har inte så många sorter som du.

    Den vit blommande doftar den?
    Såg en vit doftande på Trädgårdsföreningen men det stod tyvärr inget namn.
    Du visar väldigt bra bilder, man ser liksom hur de ser ut.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Här har du en till som älskar hosta! de är så tacksamma och dekorativa både i rabatt, framhäver andra blommor så fint,och super i buketter! Speciellt de som har vitt på kanterna är bra i bukett. De håller enligt min erfarenhet bäst som avklippt i jämförelse med de andra, men det kanske inte är så generellt. Vet ej...vet du?
    Kram Tulipa

    SvaraRadera
  10. Oj så fina de är Birgitta!! de där med vita kanter - suck.... Hosta 'Praying Hands' blev genast en favorit, härlig form på bladen. Jag köpte ett par mindre, smalbladiga under sensommaren men fick inte dem inte dit de skulle - får ta det till våren men det är lite roligt med några nya Hostor =)
    Tack för titten på dina vackra Hostor! Mycket trevlig inlägg. Ha det gott, kram 8`)

    SvaraRadera
  11. Linda
    Att du är förtjust i hostor vet jag ;-)

    Hannele
    Nämn någon tråkig trädgårdsmästare...jag vet bara trädgårdsmästarinnor...och duktiga och bra sådana dessutom ;-)

    Camellia
    Jag vet bara att Hosta June klarar sig bra från snigelangrepp.

    Merja
    Håller med dig. Bergenian har underbar färg på sina blad nu på hösten.

    Anja
    Fonetik tentade jag av för snart 40år sedan och det mesta utav det har jag hunnit glömma. När namnet hosta kommer upp tänker jag på dig och håsta....det kommer jag nog alltid att göra i resten av mitt liv.
    Kul att jag kunde inspirera dig till ett nytänkande. Det är inte lätt att få gamla hundar att sitta ;-)

    Monica
    Man skall inte tjuvblogga .... ;-)eller ...

    Annika
    Den vita hostan, Lakeside Lollipop, har vad jag kan känna ingen doft. Men blommorna är verkligen fina.

    Tulipa
    Vet inte om det är så att de vitkantade håller bättre och längre som avklippta. Det kan du säkert mycket mer om än jag.

    Lotta
    Jo visst är Praying Hands lite outstanding.. om man nu skall använda engelska ;-)

    Ha det gott i höstrusket
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Oj vilken fin samling Hostor du har
    Gillar dem mer för var år...dem och alunroten.
    Tack för bildtitt!
    /Janne ; )

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig samling hostor du har! Gillar hostor mer och mer...

    Birgitta kika in hos mig - du vann! Kram Karin

    SvaraRadera
  14. You have such a nice collection of Hosta. 'Francee' is very attractive with its bright white edging. Your 'SpiltMilk' has made a good sized clump. The faint white lines enliven the foliage. 'Torchlight' lives up to its name. It is very bright in the shadows, with all of the white trim.

    SvaraRadera