söndag 21 september 2008

Att tiden skall gå så fort?



Två tredjedelar av september månad har gått till historien.
Helgen har bjudit på helt underbart väder. I går satt vi ute och åt middag och idag har vi varit ute nästan hela dagen och solen har bjudit på både ljus och värme. Lika enkelt som livet känns när solen skiner, lika dystert kan jag uppleva det när regnet vräker ner, och vräkt ner har det verkligen gjort under en lång tid.
I kväll när jag körde hem var det 13 grader varmt ute och det är kanske den värmen som gör att det fortfarande känns som sensommar i trädgården. Under veckan som gick var jag ute och fotograferade växter som blommar just nu och då flest sådana som har blommor i vitt eller ljusa pastellfärger för de lyser så fint när skymningen kommer, och den kommer ju tidigare och tidigare.
Nu tänker jag bjuda på en liten kavalkad av sensommar eller kanske tidig höst blomning. Välj vad du tycker passar dig bäst. Själv föredrar jag nog sensommar, för ännu är det väl inte höst, eller?






Aconitum ? – ljust blå klätterstormhatt som kättrat många meter.



Actaea pachypoda – bären är mycket finare än blommorna.



Anemone hupehensis 'Whirlwind' – gillar vitblommande höstanemoner.



Aster divaricatus – skogsaster som man visst skall passa sig för. Den frösår sig hej vilt. Skall klippa bort blommorna innan vintern är här.



Astrantia 'Madelein' – stora, stora grönvit blommor. Frösår sig en del men plantorna är lätta att rensa bort. Blommorna är helt underbara tycker jag.

Brunner macrophylla 'Alba' – blommar tidigt på våren men har nu också kommit med lite sensommarblomning.



Campanula alliariifolia – tillbakaklippt men vill ändå visa att den finns.



Clematis Kaiu, en småblommig hybrid (texensis x viorna) som länge har blommat överdådigt.



Clethra alnifolia'Hummingbird' – konvaljbuske med blommor som luktar så gott..

Cyclamen hederifolium 'Bowles? Apollo'


Cyclamen hederifolium 'Album'



Echinacea purpurea 'Jade' tillsammans med Limonium latifolium.



Geranium macrorrhizum 'Variegata' – gillar inte blommorna men bladen är underbara – snygg men långsamväxande marktäckare.



Meconopsis quintuplinerva – har nu kommit med några blommor igen, den också.

Persicaria microcephala 'Red Dragon' – bladen är knallröda när den står soligt och blommorna är lysande vita.

11 kommentarer:

  1. Just på gränsen skulle jag nog kalla det:) Vi satt och fika på gräsmattan i går. Det smaka så bra där i solen!Bäst att ta tillvara de stunderna.
    Underbara bilder. Gillade nävan med de brokiga bladen och klematisen.

    SvaraRadera
  2. Sensommar passar mig utmärkt ännu en tid...
    Du visar helt underbara blommor och denna sensommar bjuder på en del vårblomning!
    Din vitblommande cyklamen, den vitblommiga konvaljbusken och C.'Kaiu' väckte starkt habegär hos mig.
    Håller med dig om att i skymningsljuset är de vita blommornas ljus och nu finns det trots allt gott om skymning...

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Visst har helgen varit underbar, många fina saker du har i trädgården (vi åt egna vindruvor i går :)
    Ha en mysig kväll.

    SvaraRadera
  4. Ja visst finns det en hel de som blommar vackert fortfarande trots att de tär höst. Ja höst tycker jag att de tär nu. Det gör mig inget. Jag gillar även hösten. En mysig tid!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder på vackra blommor.
    Stjärnflockan köpte Linda åt mig, jag blev jätteglad för den!!!!!!
    Tack för Julrosen och de andra växterna !!!! Jag har lämnat två fyllda primulor till dig hos Linda.
    Det var roligt på kursen....Ser fram emot nästa....
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Lite höstlikt är det nog ändå - åtminstone på morgnar och kvällar. Men soliga dagar blir det somrigt...
    Vilka vackra blommor du har! Den vita höstanemonen...mums! Och jag är så glad för sticklingen 'Red Dragon' som jag fick av dig - den växer och frodas!
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Jag önskar att det var sensommar... men här är träden röda på sina ställen och björkarna har börjat tappat sina löv. Vill gärna tigga lite frö av Aster divaricatus för att piffa upp kommunens tråkiga mark bakom oss ;-) Kul att ha vackra blommor på avstånd där de kan bre ut sig. Ha det gott! Camilla

    ps. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  8. Ja du Birgitta dagarna bara rusar iväg. Vilken stjärnflocka du visar.
    Lätt att ta bort om den sprider sig?
    Den hade fått sprida sig i hela min trädgård om nu hade den. Den skall stå överst på inköpslistan.
    Det är så bra med dig som har namn på allt så jag vet vad det är jag vill köpa. Tack för att du har en så bra blogg.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara bilder du bjuder på.. många vackra små blommor.. =), så här i sensommartider.. *ler* ha en skön vecka.. kram/Monica

    SvaraRadera
  10. Ja, som vädret har varit på dagarna så är det sensommar. Men morgnar och kvällar är jättekalla, tycker jag.
    Vilka godbitar du visar upp! Kan tänka mig att de lyser upp nu när det blir mörkt så tidigt.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  11. För mig är det mer höst än sommar nu. Förhöst då kanske!? :) mycket fint som blommar hos dig nu. Echinacean 'Jade' och stjärnflockan är verkligen helt ljuvliga. Red Dragon-sticklingarna från dig har rotat sig och en växer nu i entrérabatten.

    Ang. dina frågor om skåpet så var det nät i dörren när jag köpte den. Jag har målat den själv med vanlig (inte spray) vit matt färg. Tre strykningar blev det! Ha det gott! Kram Karin

    SvaraRadera