måndag 14 april 2008

Eftermiddagen Dag Två ---- Stora, Stora Snigelägg…av 'sexkantingar'……..



Eden – jätteglasbubblor - ett projekt som vill visa människans beroende av växter.


Först när vi kommer lite längre ner i gropen, en grop där man en gång grävt upp porslinslera, kan vi se hela härligheten.
















Kupolerna är finast från utsidan, tycker jag. Nästan som att befinna sig i en annan värld, en utomjordisk som i Star Wars.








Om det är Djungeln eller Medelhavsområdet vi besöker, spelar ingen roll, det är ändå utsidan som tilltalar mig mest. Roligt flätade pilräcken, tunnlar för barnen att springa i och massor utav läckra julrosor och euforbior.







Euforbior vill jag veta mer om när det gäller härdighet och storlek.







Den tropiska delen = 4 ihopbyggda bubblor. Där vandrade vi runt tillsammans med en guid i ca 60min. Hög luftfuktighet och mycket varmt. Kände verkligen att jag gick i en djungel.
Roligt att ha sett det i verkligheten men jag kan inte riktigt förstå vitsen med projektet…
Förståelse, information, marknadsföring, o.s.v …. Men jag måste vara trögtänkt för jag förstår ändå inte varför man verkligen byggt dessa bubblor. Det kan inte bara vara för att visa vårt beroende utav växtriket, eller ????



Acantus mollis, i Ljungskile finns det någon som har en hel 'skog' utav den. Här i Eden växte den i Medelhavskupolerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar