tisdag 29 januari 2008

Violviva och Adonis


Violvivan, Primula pruhoniciana, har börjat blomma så smått. Den växer till ganska snabbt och breder ut sig. Är vanlig i många gamla trädgårdar. Jag tycker om den för att den blommar så tidigt och försvinner ganska fort. Den bara tynar bort. När den kommer tillbaka på vårvintern blir plantan lite större för varje år. Har den som underplantering till Gallicarosorna så jag märker nästan inte när den vissnar bort.


I går eller förrgår hade Anja http://anjashill.blogspot.com/2008/01/nu-gr-det-fort.html en så vacker bild på sin Adonis. När jag såg den kom jag ihåg min egen och idag var jag där och tittade. Inte ett spår, av den. Istället för att pilla med fingrarna som jag brukar göra och ofta petar sönder tillväxtknopparna, hämtade jag en planteringsspade. Efter ett försiktigt grävande hittade jag den lilla plantan, men knoppen som skulle blommat var helt uräten. Bara ett tunt skal var kvar. Är det möjligen sniglar som gör så här eller vad kan det vara? Någon blommande Adonis amurensis 'Pleniflora' får vi inte här i vår. Klarar den livet är det bra. Passade på att flytta den till annan plats när jag ändå hade spaden i högsta hugg.
En annan adonis som vi haft ett par år är Adonis brevistyla. Om jag minns rätt så blommar den betydligt senare, men den kanske ändå kan blomma, och gör den det kommer vita blommor istället för gula. Vita med ljust blå utsida – inte fel det heller, tycker jag, som trots allt gillar vita blommor bättre än gula.
Nu har jag letat i snart 30 min efter en bild men hittar ingen. Vill du se en Adonis brevistyla kan du se den här:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.abc.se/~m8449/pic/R12.jpg&imgrefurl=http://www.abc.se/~m8449/delph.html&h=515&w=538&sz=48&hl=sv&start=4&um=1&tbnid=CV43uq9R7ph-LM:&tbnh=126&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3DAdonis%2Bbrevistyla%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

En verkligt lång adress.

3 kommentarer:

  1. Åh vad glad man blir!!! ...och tack för tipsen...adonis brevistyla vill jag absolut ha i min trädgård...och vivor kan man nog inte få för många av... de är så söta så jag vet inte... :)

    Kram Annie

    SvaraRadera
  2. Birgitta! Tänk om du hade mig i tankarna när du delar den vita adonisen! Viken skönhet!
    Ang adonisen så är jag väldigt glad åt att min är inbäddad i grus!

    mvh, Anja

    SvaraRadera