söndag 20 januari 2008

Sådd av julrosor

Det finns säker lika många sätt att så som det finns såningskvinnor och män, men så här brukar jag göra..

Vid kruksådd: Använder jag krukor som är större än 10 cm i diameter och djupa nog att ge plats åt rötterna. Runt midsommar är fröna ofta mogna och sås de direkt gror de med början runt jul.
Gamla frön tar oftast ytterligare ett år på sig innan de gror. Har förvarat sådana sådder varmt i 8 veckor innan de satts ut i kylan i 8 veckor, en del frön grodde under våren men många av fröerna i krukan grodde först ett år senare. Någonstans har jag läst att fröna vill ha det varmt (8veckor), kallt ( 8 veckor) och varmt igen (tidig vår) för att gro.
Bäst tycker jag är att så färska frön redan i juli.
Fyll halva krukan men planteringsjord, fortsätt att fylla upp krukan men nu med såjord men spara de sista 1,5 cm. Lägg i fröna i krukan, täck med ca 1 cm såjord och fyll upp till toppen med grus.
Viktig är att fylla krukan ända upp till kanten så att vatten inte samlas där när jorden i krukan är frusen.

För att göra lätt för mig sår jag fröerna under moderplantan. En och annan grodd rensas kanske bort och det händer att jag glömt att jag sått just där men det vägs upp utav att jag inte har så många krukor att passa.

Gamla fröer och sorter jag är lite rädd om sår jag i krukor och ställer ut direkt. Nu får det ta 2 år innan jag ser några små groddar för jag har tröttnat på att 'krusa' men det tar längre tid innan man får se några blommor.

6 kommentarer:

  1. Väldigt informativt och trevligt inlägg.
    Att ha kunskap om när fröet är optimalt mottagligt för gronig är en mycket värdefull kunskap.
    När man har tillgång till egna fröer är det ju ypperligt att kunna så när de är som mest grovilliga. Själv har jag hittills sått januari och då är fröerna från den gångna sommaren. Har drivit dem under lysrör, vilket har resulterat till plantor redan samma vår/sommar. De har fått stå kvar i krukan i ett år. Påföljande vår har jag plantertat dem ute i rabatten och de duktigaste plantorna har blommat det tredje året. Detta handlar om H. orientalis.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. I mitt inlägg från den 1 januari finns bild på min Wester Flisk. Jag ska ta en ny snart, men håll till godo med den så länge. Finns fröer till julrosor kvar?

    SvaraRadera
  3. Julroser är väldigt vackra. Lycka till med sådden.//Britt

    SvaraRadera
  4. Anja
    Har du inte låtit fröerna (helleborus)få någon köldperiod?
    Trodde de var tvungna att ha det för att gro.
    Hälsar
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Nu har jag läst ditt inlägg här.. och jag ska göra som du beskriver.. just nu står de inne och sen får de åka ut lite.. kanske kan man ställa dem i frysen lite för det är varmt ute nu.. ligger ju på 5-6 grader hela tiden. Förra året så sådde min mor från färska frö hon fick av mig och de kom upp med små frö redan samma sommar.. Jag har köpt frö men där kom det aldrig upp något.. så nu får vi hålla tummarna.. =)..Ha en skön måndagkväll.. Monica

    SvaraRadera
  6. Oj då.. vilken tur att du skrev och stoppade mig..=).. kunde gått riktigt illa.. då får de bo ute sen istället för i kylskåpet har jag inte plats..=). Tjingeling..Monica

    SvaraRadera