onsdag 9 januari 2008

Rhéum rhabárbarum – Rabarber



Minnet av barndomens rabarbersaft finns kvar men jag ändrat uppfattning om den. När jag växte upp, tyckte jag inte den var god. De gånger man fick blåbär, hallon eller jordgubbssaft med till sjön och badet var lätträknade, men då, då var det fest.
I dag kan jag tycka rabarbersaft är gott och läskande, särskilt riktigt varma sommardagar och blandad med vitt mousserande vin så blir den till en riktigt festlig dryck.
Rabarberpaj är heller inte dumt. Nästan ett måste som Valborgsmässoaftonens dessert.
Det är bara de sista 200 åren som vi har använt rabarber till mat. Hur länge den räknats som delikatess vet jag inte. Men visst är vårens första rabarberpaj underbart god och blomställningarna, som man förr alltid skulle bryta av, både ståtliga och vackra?

För ett par år sedan var vi på trädgårdsresa till Danmark i STA:s regi och där hittade jag en liten söt Rheum delavayi, en alpin från Kina och Nepal, som hittills lyckats överleva hos mig, trots att jag inte har något stenparti eller liknande.



Den är passande för en liten trädgård, för blomman blir bara ca 15cm hög. Om den kan användas till paj har jag inte provat men den är så fin att det inte har någon betydelse. :)
För 20 år sedan när vår trädgård mest bestod av gräsmatta för fotbollsspelande barn hade jag rabarber, men när de som spelade fotboll så småningom flyttade hemifrån då grävde jag bort den, tillsammans med det mesta utav gräsmattan, för rabarbern, ja även gräset, tog alldeles för mycket plats om man ville ha julrosor, höstanemoner eller ja, det fanns helt enkelt inte plats för någon av dem.




Förra hösten när min man och jag var på väg till Göteborg såg vi en skylt, 50% på allt, när vi passerade Stora Höga. En plantskola sålde ut krukor, redskap och växter. Där var jag ju bara tvungen att ta en titt. Bland det första jag såg var en handdrejad rabarberblekningskruka med lock. Vi som inte ens längre hade rabarber.
Nu har jag både rabarberblekningskruka och rabarber, odlad i hink. För inte kan man ha en blekningskruka om man inte har rabarber, eller ????

1 kommentar:

  1. Hej! Så kul att du lämnade en rad efter dig så att jag kunde hitta till dig : )

    Vi ses igen hoppas jag!

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera