söndag 20 januari 2008

Trädgårdsprat - Fuchsior – Fatta beslut

I onsdags hade vi trädgårdspratarträff hemma hos mig och planerade för betonggjutning och svetsning. Jag behöver nya klematisstöd och bords och bänkunderreden, så nu måste jag tänka ut hur de skall se ut för i mitten av februari skall vi träffas igen för att svetsa och gjuta och då måste jag ju ha bestämt mig.
Tittade i kataloger på både fröer och sticklingar gjorde vi också. De senaste åren har jag praktiserat en ny planta in = en gammal ut.
Vi pratade fuchsiasticklingar så jag tappade huvudet och beställde 6 nya från Bohusfuchsian. Vilka 6 gamla skall jag nu slänga på komposten???
Kanske kan jag blanda perlit i jorden för att slippa vattna så ofta och då kanske jag klarar att ha många?




Zulu King




boliviana Alba, en av favoriterna



Denna hänger så fint ....


det ser ut som om blombladens spetsar är doppade i grönt.



Celia Smedley



Texas Star... har en otroligt stor blomma

Carla Johnston


Bernisser

I källaren, vedförrådet utan värme, står 11 fuchsiaplantor. Flera utav dem är stora och fina, någon är t.o.m uppstammad. Vattnade dem för första gången den här vintern nu under veckan som gått och alla ser fina ut. Stora härligt förvedade plantor som kommer i blom tidigt.
Inte skall man önska livet ur någon men just vore det lättare om några dog. Carla Johnston och Bernisser kan jag kanske klara mig utan, men bara kanske för håll med om att de är fina…
Det där med beslut… det är så lätt att ombestämma sig…..
Ibland är det allt bra om man slipper bestämma.. om det bara blir.
Konstigt, jag som aldrig gillat Fuchsior..............

8 kommentarer:

  1. Så otroligt vackra bilder av en växtsläkt som inte heller jag är så överförtjust i - men en e' la inte sämre än att en kan ändra sig!;_D!
    MEN, jag har sett Fuchsior som har varit som träd - ägaren har grävt ner i rabatten hela krukan över sommarhalvåret och tagit in dem (alltså i källare, garage el dyl) på höstkanten (rätt sent på hösten typ efter första eller andra frostnatten). Dessutom måste man ju säga att dessa fyller en underbar funktion o krukträdgården.



    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig trädgårdsträff ni verkar ha haft.
    är alltid roligt att prata med likasinnade.
    Funkior har vi tyvär ingen erfarenhet utav, mest pga platsbrist under vintern, men fina är dom och vem kommer inte ihåg när man som barn var och knäppte knoppar på mormors planta.
    Ken

    SvaraRadera
  3. Bolivia Alba och Zulu king.. vilka fina.. vill HA.. svårt dilemma det där när man börjar "samla" på sig för mycket fina växter Ha en skön måndagkväll.. Monica
    Ps. vad roligt det låter att träffas för att svetsa eller vad var det ni skulle göra.. underrede.. jo det måste vara svetsning i det.. och klätterstöd behöver jag också..=).

    SvaraRadera
  4. Vilken bra ide.Att träffas på det där viset!!
    Tänk, jag har oxå haft funderingar på att svetsa,men inte kommit till skott....
    Appropå skott så brukar jag köpa fördiga skott på Fuchsior.Dom är ljuvliga!!!Har aldrig lyckats övervintra dom.
    Det är en fröjd att titta in till dej och dina blommor:))
    Merja

    SvaraRadera
  5. ...och jag älskar fuchsior!!! - men har nog inte lika god tumme med dem som du har... Så kul det låter med svetsning... finns ju jättemycket man skulle kunna göra. Jätteroligt att du hälsar på mig

    Kram Annie

    SvaraRadera
  6. Fuchsior är jag förtjust i! Dina bilder är jättefina. De flesta av mina ser ut att leva där nere i källaren.

    SvaraRadera
  7. Så undersköna blommor du visar....
    suck... jag och fuchsior går inte alls ihop....
    Linda

    SvaraRadera
  8. Har du kollat Rockdalas katalog? Kan beställas på deras hemsida,gratis.
    Där finns mängder av Fuchsior...och Pelargoner.Fick katalogen idag!Det fanns en och annan som jag vill ha....
    /Merja

    SvaraRadera