måndag 3 december 2007

Peltoboykinia har gröna blommor.

Att säga att blommorna är gröna är inte helt korrekt men de drar åt grönt. Varför det tilltalar mig vet jag inte men jag har viss ’dragning’ åt det hållet.
Stötte på dem i Horsabäck 2004, innan dess var de helt okända för mig.
P. tellimoides kommer från Honshu i Japan. Den har jag inget foto på men


P. watanabe, som kommer från Shikoku och Kyushu i södra Japan, har ljusa nästan creamgula blommor.
De vill båda ha en sval växtplats i halvskugga-skugga med humusrik jord, som inte torkar ut under sommaren. Växer de nära varandra hybridiserar de lätt. Delas tidigt på våren om man vill föröka dem.





Fin tillsammans med ’Painter’s Palette’ tror jag. Hade tänkt jag skulle låtit dem flytta ihop i somras men glömde bort det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar