tisdag 11 december 2007

Trädgårdskonst ???

Såg på Allt om Trädgårds debattforum ett inlägg om just trädgårdskonst och började fundera och leta bilder.




Någon egentlig trädgårdskonst har jag inte men jag tycker mycket om gamla slitna prylar, ju rostigare och mera slitet dess bättre. För mig kan en rostig plåtburk vara mycket finare än en glaserad kruka, men så är det ju med smaken, den är delad. Strax innan jag bröt benet lade jag ut konservburkar i bläckplåt, sådana det varit tomater i. När vintern är över har jag fina små rostiga burkar att t.ex. plantera i.

Detta hittade jag i en antikaffär i Skåne i somras. Rostigt tråg med avrinningshål, klart att bara plantera i.



Gammal 'rabattkant'

Dessa Solsilar är jag väldigt förtjust i. Trots rosten är de inte gamla. Vackra både vinter som sommar.


















Går på loppisar och auktioner så fort jag har möjlighet och där kan man verkligen hitta massor med användbara vackra saker.


Terrakotta och betong är också material som jag tycker smälter in fint i trädgården. Riktigt gamla terrakottakrukor, finns det något finare? Kan inte förstå att man kan slänga eller skänka bort sådana klenoder, men tur att inte alla tycker som jag.
Trädgårdsprylar är jag lite förtjust i.



6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det här med trädgårdskonst är verkligen delat.
    Jag är inte så förtjust i rostigt men funktionsdugliga saker till trädgården i trä tex fågelhus, staket och grindar i olika former är fint, och kan man göra det själv är det ju ändå roligare.
    Jag vet att man i dessa tider ska längta till våren och sommaren men jag tycker att dina vinterbilder inte är så dumma, hellere frostigt och snö än regn och dimma.
    Jag läste att du redan fått STAs frölista!!! hmm..det har inte jag.
    MVH Ken "Trädgårdgalen"

    SvaraRadera
  2. Hej Ken
    Sta:s lista hittade jag på nätet. Min önskelista är redan klar, fast jag inget skall så. :)

    SvaraRadera
  3. Men vilken fin hemsida du har Birgitta! Jag gillar också trädgårdskonst, ju rostigare dessto bättre, nästa önskemål är en stol och gärna några grindar.

    Hoppas på träff i sommar.
    MVH SImone

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har Birgitta. Blev väldigt glad åt de vackra violerna (naturligtvis allt annat också.

    En liten teknisk fråga: Hur bär du dig åt att kunna publicera flera bilder parallellt och dessutom infoga text som sitter rätt?
    Jag bloggar också i blogspot och kan bara radda upp bilderna på det mest trista sättet.

    Hoppas att du inte protesterar om jag lämnar din bloggadress som besökstips på min blogg?

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  5. Simone
    Visst hade det varit rolig med någon växtbytarträff eller liknade även här i Bohuslän. Roligt att träffa likasinnade och bara prata växter och kanske lite prylar.
    Vi kunde t.ex ha en dag där vi reser runt till varandra?

    SvaraRadera
  6. Anja
    Kul att du tittade in. Du får gärna länka till mig. Då kanske jag kan göra så till dig också?
    Enklast är nog om du mailar ditt tel. nummer så kan vi höras av via den om vi skall prata tekniska frågor.

    SvaraRadera