lördag 29 december 2007

Att inte kunna gå riktigt ger tid till drömmar….

Och när jag ändå drömmer så drömmer jag ordentligt, ingen snö och kyla utan solvarma dagar i juni-juli. Det är drygt en vecka kvar sedan är det slut på drömmeriet och då hamnar jag mitt i kalla vintern.



Daggkåpa – Jättedaggkåpa – Alchemilla mollis.


En varm, riktigt varm sommardag fyller den trädgården med honungsdoft.
Blommornas limegula färg passar så bra tillsammans med det mesta i trädgården tycker jag, men särskilt fin är den tillsammans med Kaukasisk näva (Praktnäva) och Mongolisk näva. Lilablått till det limegula eller limegult till det lilablå, det är bara att välja.Daggkåpan förökar sig kraftigt både med frön och tillväxt så många tycker kanske att den är ett riktigt ogräs. Fröspridningen undviker jag det mesta utav genom att klippa bort blommorna innan de fröar och slänga de avklippta fröställningarna i soptunnan. Tillväxten är ganska lätt att gräva bort. På landet försöker vi minska på gräsmattan för att inte ha så mycket att passa och där har jag planterat de senaste årens tillväxt tillsammans med krolliljor. Detta gjorde jag sent i somras så jag vet ännu inte hur resultatet blir. Ser framför mig ett hav med doftande daggkåpa och upp ur detta kommer krolliljorna med sina turbanliknande blommor. Krolliljorna som jag sått själv är fortfarande små så det dröjer säkert innan det svävar turbaner över daggkåpehavet… men man kan ju drömma, se det framför sig och känna honungsdoften.



Så är den vida världen

ett daggkåpeblad
och ini skålen vilar
en vattendroppe klar.

4 kommentarer:

  1. Daggkåpa - en av mina favoriter! Vad fint den är tillsammans med Nävan - jag har ju Mongolisk näva så kanske jag skulle sätta samman dem i år? Tack för inspiration och den vackra hyllningen till Daggkåpan :)

    SvaraRadera
  2. Hej! tack för kommentaren hos mig angående julrosorna. När jag satt och skrev inlägget så blev jag väldigt tveksam till vilken julros det är som jag har i krukan egentligen. Därför skrev jag inte mer om den. Jag vet faktiskt inte ! Måste ner och gå genom mina anteckningsböcker. Det är inte någon av de allra vanligaste i alla fall. (Eller?) Nej jag måste undersöka det. Jag ahr den i kruka året om och för att den inte ska ruttna på vintern får den stå i mitt kallväxthus. Där ger jag den en skvätt lite då och då beroende på temperaturen. När den är som finast sår den framme vid växthusdörren eller vid ytterdörren sen får den en plars under någon buske eller så. har haft den minst tre år i kruka tror jag. Har itne planterat om den ännu och den ser välmående ut så jag kommer inte att göra det förrän den är överblommad, då kanske...
    För övrigt så är din blogg jättefin! Jag brukar vara här lite då och då. Ska bättra mig på att skriva här, det lovar jag.

    SvaraRadera
  3. Hm, det där såg fint ut tillsammans. Midsommarblommor och jättedaggkåpa står dessutom på min önskelista. Noterat.

    SvaraRadera
  4. Birgitta!
    Visst är det vackert med daggkåpa och nävor. Hur har du gjort för att bromsa deras lust att ta över resten av trädgården? (Själv fick jag - tyvärr - utrota jättedaggkåpan.)
    Du frågade vad tallen på min blogg heter - den heter:
    Pinus paviflora 'Tempelhof'

    mvh, Anja

    SvaraRadera