tisdag 27 november 2007

Årets Perenn 2008 – har länge varit en av mina favoritväxter

Nu kommer det massor med text igen. Har man brutit benet blir det tid till att läsa och skriva.



Lungörten har vackra blommor tidigt på våren, för den blommar verkligen tidigt och underbara blad resten av växtsäsongen, tills långt fram på vintern. Jag tycker bladen klarar ganska mycket frost innan de vissnar bort.

Den passar i vandrande skugga, vill ha mullrik och fuktighetshållande jord och är fin tillsammans med lökväxter som t.ex snöklocka, snödroppar, små låga påskliljor …..

Ljuvlig fyllnadsväxt mellan högre perenner som också tycker om sval och fuktig jord, t.ex astilbe, iris sibirica, julrosor (foetidus, argutifolius, viridis), nävor, hostor och ormbunkar. Tycker nästan att den trivs överallt bara den får tillräckligt med vatten.


Det finns 4 olika arter av lungört och de kommer från Europa och delar av Asien.
I Sverige har vi tre vilda arter.


Pulmonaria obscura

Pulmonaria officinalis, fläcklungört, är en av alla gamla medicinalväxter. Officinalis kommer från latinets officina som betyder apotek. Unga blad och skott kan ätas kokta eller råa om man så vill. Synd på de vackra blommorna, tycker jag, men det kanske är gott.
När det gällde att bota sjukdomar trodde Signaturläran på lika mot lika och formen på bladet är likt formen på en lunga och därför trodde man att den skulle vara bra mot olika lungsjukdomar. De fläckiga bladen såg ut som sjuka lungor.
Även hos blommorna hittade man likheter. Deras färgskiftningar från rosa till blått liknar färgskiftningar i blodet beroende på hur syresatt det är.



Pulmonaria officinalis ’Sissinghurst White’, tycker jag lätt får mjöldagg fram på sommaren. Om jag förstått rätt så är det just den vitblommande fläcklungörten som är årets perenn.Pulmonaria ’Ice Ballet’ sägs ha större vita blommor, bättre tillväxt och ’snyggare’ fläckar på bladen, än P. ’Sissinghurst White’. Detta lär komma från Dan Heims på Terra Nova som 1997 introdcerade den. Skall försöka komma ihåg att göra en jämförelse till våren















Pulmonaria 'Blaues Meer'


Pulmonaria angustifolia, smalbladig lungört. Den är fridlyst. Bladen som är smala är smalast på mitten och enfärgat mörkgröna.
Pulmonaria ’Blaues Meer’ är en tysk sort med stora, mörkt klarblå blommor och ett kraftigare växtsätt än arten.


Strävhåriga blad har de flesta men formen varierar från lansettlik till hjärtformad. Bladen som ’dyker’ upp först när lungörten nästan blommat över bildar en ganska tät rosett – tätheten varierar bland de olika arterna och det gör bladfärgen också.
Blommorna har en rosa färgton i knoppstadiet men blir blåare ju mer blomman slår ut. Alla blomfärger förekommer ofta samtidigt.

Det uppstår lätt hybrider och på senare år har det kommit många nya namnsorter till plantskolorna. Oftast har det varit lättare att hitta dem från utländska plantskolor men nu kanske det blir lite ändring på det.
Vill man ha plantor som inte får mjöldagg är Pulmonaria ’Mary Mottram’ och Pulmonaria ’Margery Fish’ så gott som resistenta.


Pulmonaria 'Mary Mottram'



Pulmonaria 'Margery Fish'

3 kommentarer:

  1. Underbart härligt inlägg med jättevackra foton.
    Du skriver också mycket 'matnyttigt' och inspirerande.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Wow! These kind of perennials I like :)

    Greetings from Finland!

    -quu-

    SvaraRadera
  3. Som du ser läser jag i konstig ordning. Men jag har just bestämt mig för att beställa Lungört, och det var så roligt att hitta att du skrivit om dem, om än för ett tag sedan ;-). 'Sissinghurst WHite' har varit den jag suktat efter i åratal. Men, nu när du skriver om mjöldaggen får jag spader (här i england är ju mjöldagg vitt utbrett, det är väl fukten, regnet). Nu får jag se om jag kan hitta 'Ice ballet', har inte sett den hittills, det är jag säker på eftersom jag hållit utkik efter just de med vita blommor.

    Jag ska använda dem just som 'fyll' i en skuggig rabatt, med iris siberica, julrosor, astilbe - och lite annat, men det var roligt att du nämnde just de som jag också har. Jag börjar tycka att skuggrabatterna är mina favoriter, älskar de bladformer som vill ha det lite skuggigt.

    SvaraRadera