söndag 7 oktober 2007

Rotinfiltration – vad gör man?

För 4 år sedan planterade vi en Cornus controversa
'Korea'. Den har växt mycket och rötterna har nästan tagit över hela, den lilla smala rabatten. Vi vill ha trädet kvar, i alla fall ytterligare några år för det ger
skugga och höjd. En nackdel är att det även ger
regnskugga, när vatten behövs som mest. Vattenbristen kan jag lätt avhjälpa med en droppslang strax under jordytan men hur skall jag gå tillväga för att få hundtandsliljor, våningsvivor och soldanellor att trivas och växa lika bra som de gjorde tidigare.


Har börjat lägga torvblock för att kunna höja jorden. Skall jag bara fylla på med ny jord och ’lyfta upp’ plantorna? Eller skall jag gräva upp alla växter, gräva bort så mycket rötter jag bara kan och lägga någon form av markduk som hindrar kornellens rötterna från att ’infiltrera’ igen, innan jag återplanterar växterna. I båda fallen kommer jag att lägga ut bevattningsslang nu när jag ändå är där och gräver. Själv är jag rädd för att jorden ovanför markduken lätt torkar ut för mycket.
Det kanske är så illa att trädet måste bort och istället får jag plantera något som inte har så aggressiva rötter.

1 kommentar:

  1. Oj.. vilket dilemma... att bara lägga på jord över alla växterna kanske fungerar för vissa växter men det finns ju perenner som vill ligga vid ytan. Har du sådana får du nog höja dem.
    Att 'hacka' bort massa rötter och lägga markduk låter som ett gigantiskt jobb...men ändå, skulle jag tro, det bästa allternativet. Du skall ju, som du säger ha droppslang, och då torkar det ju inte ut.
    Linda

    SvaraRadera