måndag 8 oktober 2007

Gräs och höstblommande krokus – samt lite Karel Capek

Karin A, här är gräset jag skrev om. Kanske är färgerna lite svåra att se.
















Under flera års tid har jag letat höstblommande krokus. Tur hade jag för ett par år sedan för då hittade jag några på Kullens i Stora Höga. Förra hösten försökte jag beställa från England men de lade min beställning i fel hög så det blev inga. Nu i höst hittade jag Crocus speciosus ssp speciosus som legat och grott inomhus så skotten var flera cm långa. Dessa planterade jag i rundeln under päronträdet för knappt 2 veckor sedan och nu blommar de för fullt. Hoppas de klarar att komma igen nästa höst. De är bara helt underbara och jag vill ha många bland sedumen under trädet.






Så här blå är den kanske inte men när solen skiner .....











Lite tröst inför den långa vintern kommer från Karel Capek och Ett år med min Trädgård.

’Nu skriver vi oktober. Det sägs, att naturen lägger sig till ro. Trädgårdsmästarn vet bättre besked och kan berätta för er, att oktober är första vårmånaden, den månad , då det växer och gror under jorden, då det spirar i det fördolda, då knoppar fylls. Gräv bara lite i jorden, så finner ni feta knoppar, tjocka som ett finger, späda groddar och ivrigt växande rötter, och försök sedan inte bestrida,
att våren är här. Gå ut trädgårdsodlare och sätt plantor (men se opp, så att du inte skär itu en spirande narcisslök med spaden).’

1 kommentar: