tisdag 23 oktober 2007

Mer om aklejor - Aklejornas lov



För ett par år sedan sådde jag många olika aklejor och för att få plats med så många som möjligt petade jag ner plantor i alla ’lediga’ hål som fanns. I våras blommade många utav dem. Under några veckors tid bodde vi i aklejornas trädgård.
Några blev precis det som stod på fröpåsarna men många blev något helt annat, så som det ofta blir med frösådda aklejor, men vackra var de ändå.




Spontankorsning där jag tror Aquilegia ecalcarata har varit med på ett hörn.


Aquilegia 'Nora Barlow'


Spontankorsning


Aquilegia 'Mac Kanas Giant'


Aquilegia 'Ruby Port'


Aquilegia 'Green Apples'


Bladen kan ibland vara minst lika fina som blommorna. Efter blomningen klipper jag ner alla plantor jag inte vill spara frön ifrån. Då slipper jag alla frösådder, för det kan bli massor, och så kommer det nya blad som, hela sommaren, står som fin underplantering till andra växter.


Aquilegia bertolonii kommer från Apenninerna. Den har nickande blåvioletta blommor på en ca 25cm hög stjälk. Den har inga krokar på sporrarna. Namnet har den fått efter en italiensk botanist.

Aquilegia buergeriana ’Calimero’ har tvåfärgade nickande blommor.
Namnet kommer från F. Buerger – en samlare av japanska plantor.
A. buergeriana kommer från Japan. Den hör hemma på öarna Honshu, Shikoku och Kyllshu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar