lördag 29 september 2007

Ser man negativt på sin hobby - eller ?

Hör ofta liknande fraser: - Slösar vid inköp. - Fastnar i träsk. - Lider av mani.

Att slösa vid inköp kan man ju göra, men är det man själv som tycker det, eller någon annan? Inte behöver man bry sig om vad andra tycker, eller?


Fastnar i träsk gör man så gott som aldrig i en vanlig trädgård såvida man inte går ner sig i en riktigt lerig damm.

Att jag lider av mani kan jag till viss del hålla med om men jag lider inte av den. Jag bara har mani när det gäller vissa växter – och märk väl enbart sommartid.

Detta citat hittade jag i boken Du min trädgård av Hans Hergin

’Det känns bra, mycket bra att ha trädgård att gå till när man hamnat i den lika oundvikliga som påfrestande improduktiviteten. Trädgårdsarbetet är sålunda inte hobbyaktigt avkopplande, det är något viktigare än så, det är en – åtminstone delvis – utfyllande faktor i ett fördömt tomrum.’

Just nu fyller jag mitt tomrum med att flytta runt växter för jag vill så gärna att de skall vara fina tillsammans. Ibland tycker jag att kombinationerna har blivit riktigt bra men det händer att en växt får byta plats både en, två, ja upptill fem-sex gånger innan jag känner mig tillräckligt nöjd.
Flera utav växterna som fått flytta för mycket har gett upp och blivit en ’harwartii’. Ingegerd Andreasson, en trädgårdsbekant, berättade att hon och hennes man kallar alla döda växter så. Har varit i = harwartii

’En gammal kines lär ha sagt att äger man en trädgård och undfår dess själ så har man erhållit det essentiella i livet och finner intet mer att eftersträva’ men trädgård är ju egentligen inte allt, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar