tisdag 11 september 2007

Fick en dag över – en hel dag –

så jag har börjat på min irisrabatt. En stor, bred och böljande rabatt som skall gå längs hela huset. I den skall jag bara ha 3 olika sibiricor. En tidig vitblommande, om den är en sibirica vet jag inte men den är först ut med att blomma, redan i slutet på maj.

När den blommat över skall Iris 'Rikugi Sakura' och Iris 'Grosser Wein' ta vid. Både ’Rikugi Sakura’ och ’Grosser Wein’ är sibiricor.
Iris ’Rikugi Sakura är en tidig – medeltidig tetraploid (Shidara 1988) och Iris ’Grosser Wein’ (Tamberg 2005) är också troligen ganska tidig och den skall få mycket, mycket stora blommor. Rabattens färger = Vitt – violettrosa – vinrött.

Nu har jag surfat runt och tittat på bilder och börjat tänka om. I stället för Iris ’Rikugi Sakura’ skulle jag vilja ha Iris sibtosa-hybriden ’Sahnehäubchen’eller Iris sibirica ’Jugendtraum’.! Huset är grått så de färgerna tror jag skulle bli perfekta men ..men… visst är det farligt att titta på Tambergs hemsida.

När irisen blommat över skall ’ blasten’ vara prydnad nog. Den skall förhoppningsvis vaja för vinden precis som gräs och frökapslarna skall stå för stramheten. Har haft den här bilden på näthinnan sedan i våras och den lär sitta kvar tills jag ser hur det blir...... när nu det blir?
I morgon börjar semestern…..

4 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Vad kul att du har börjat blogga också. :) Det låter väldigt fint med en irisrabatt. Tacksamma och trevliga växter. På återseende!

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta..... Och grattis till gratisdagen! Förstår att den kom som en liten bonus.....hmmm...
    Din Irisidé är helt underbar! Ser fram emot att få se den i verkligheten.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Tack för att du tittade in på min sida :o)!
    Välkommen hem!
    Linda

    SvaraRadera
  4. Karin A
    Roligt att du tittat in. Det var du och din blogg som fick mig att försöka. Geranium phaeum variegatum som du hade med har fått fina rötter och har fått en plats i rabatten.
    Hälsar
    Birgitta

    SvaraRadera