onsdag 29 augusti 2007

Gamla krukor – en långvarig passion.



Har, under ca 20 års tid, samlat på mig gamla blomkrukor. Inte behöver jag alla dessa men på något underligt vis kan jag inte låta bli att titta efter dem när jag besöker olika loppmarknader. De flesta blir bara tittade på även hemma för jag har inte plats eller ork att ha växter i dem alla.

Lotuskrukan







Några blir verkliga favoriter och till dem hör Bo-fajanskrukorna Tellus, Lotus och Artis. Alla 3 är ritade av Evald Dahlskog. Bäst tycker jag om dem i den gråbruna färgen. Ilsket gröna krukor som var populära på 1940-talet är svåra att hitta växter till.




Upsala-Ekebys Gunilla krukor, kanske den kruka som det tillverkats flest utav, är jag också mycket förtjust i. Den kan man hitta i flera olika färger, t.ex. svart, vit, gul och grön. Gunillakrukans gröna färg är betydligt mildare än den på Telluskrukorna och mycket lättare att passa ihop med växter, tycker jag.



Älskar gamla slitna terrakottakrukor. Ibland finns fingeravtryck kvar, intryckta i leran, från den som en gång gett dem dess form. Vem kan det ha varit? och för hur längesedan?

I förra veckan fann jag, till min stora förtjusning, två stycken cementliknande krukor. I dessa skall jag plantera taklök.




En tacksam växt som inte behöver passas utan klarar en torrperiod. Krukorna kan stå ute över vintern om de får lite tak över huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar